Over ons Profiel Prijzen en toekenningen

Decaan Lodi Nauta over de Spinozaprijs

De Faculteit Wijsbegeerte wil hierbij prof. dr. Pauline Kleingeld van harte feliciteren met de toekenning van de NWO-Spinozapremie. We zijn enorm trots op haar. Pauline hoort als Kant-kenner bij de wereldtop. Haar onderzoek is binnen haar expertisegebied van enorme invloed en deze prestigieuze prijs heeft ze dan ook dik verdiend. Dit bevestigt nog maar eens hoe uitzonderlijk hoog de onderzoeksstandaarden aan onze faculteit zijn, iets wat ook naar voren kwam uit de hoogst mogelijke scores die we onlangs ontvingen van een internationale onderzoekscommissie. Bovendien is dit de tweede keer dat een collega van onze faculteit de Spinozapremie krijgt uitgereikt. We zijn erg blij voor Pauline.

Waarom heeft prof. Pauline Kleingeld de Spinozapremie gewonnen?

Pauline Kleingeld heeft als internationaal vooraanstaande historica op het gebied van Westerse wijsbegeerte en als moraaltheoretica baanbrekende bijdragen geleverd aan ons inzicht in de idealen uit de Verlichting – met name het moreel universalisme, de menselijke waardigheid, autonomie, vrije wil, vooruitgang en het kosmopolitisme. Kleingeld heeft deze concepten een nieuwe grondslag gegeven, die sterk gemotiveerd en geïnspireerd is door de ethische en politieke ideeën van Immanuel Kant. Kant wordt wereldwijd beschouwd als een van de belangrijkste maar ook moeilijkst te begrijpen filosofen ooit. Door gebruik te maken van Kants enorme oeuvre heeft Kleingeld een vernieuwende interpretatie en herijking van zijn ethiek en politieke filosofie ontwikkeld. Een uniek kenmerk van Kleingelds werk is dus dat ze de geschiedenis inzet in het hedendaagse debat over de erfenis van de Verlichting. Een prachtig voorbeeld hiervan is haar bekroonde boek over kosmopolitisme als verlichtingsideaal. Maar Kleingeld is niet blind voor de gebreken van de Verlichting: de idealen van broederschap en gelijkheid golden over het algemeen niet voor vrouwen en de zogenaamde ‘niet-blanke rassen’. Ook haar diagnose van dit soort racisme en seksisme in het denken van vroeger vormt een zeer invloedrijke en veel geciteerde bijdrage aan de wijsbegeerte. Pauline Kleingeld mag zich dan ook gerust een vooraanstaande wetenschapper op het gebied van Kantiaanse ethiek noemen.

Laatst gewijzigd:19 juni 2020 08:16