Over ons Profiel Prijzen en toekenningen

Netherlands Academy of Engineering

De Netherlands Academy of Engineering (NAE) verenigt experts actief in technologische wetenschappen en toegepast onderzoek en ontwikkeling. Zij zijn afkomstig uit kennisinstellingen en het bedrijfsleven en delen de passie voor op engineering-gebaseerde innovatie als middel om maatschappelijke uitdagingen te overwinnen. De Netherlands Academy of Engineering werd officieel gelanceerd in mei 2023.

Op deze pagina vindt u de RUG-experts die zijn benoemd tot Fellow van de Netherlands Academy of Engineering.
Lees ook Rector magnificus Jacquelien Scherpen en drie RUG-hoogleraren benoemd tot NAE Fellow

Jacquelien Scherpen

Jacqelien Scherpen

Prof. dr. ir. Jacqelien Scherpen zet zich als rector in voor techniek bij de RUG. Sinds 2006 is ze hoogleraar Discrete Technologie en Productie Automatisering bij de Faculty of Science and Engineering. Ook was ze tussen 2013 en 2019 directeur van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG). In maart 2023 won ze de Prins Friso Ingenieursprijs.

Erik Heeres

Prof. dr. ir. Erik Heeres is als hoogleraar Chemische Reactietechniek verbonden aan het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) van de RUG. Hij is initiatiefnemer van Innovatiehub Oost-Groningen en zet zich samen met zijn broer in voor de Smart & Circulair Alliance, een netwerk waarin RUG, Hanze en de industrie rond Delfzijl, Emmen, Eemshaven en Drachten proberen de spectaculaire ontwikkelingen binnen smart industry en circulair produceren te verenigen.
Meer over de projecten van Erik Heeres

Bayu Jayawardhana

Prof. dr. Bayu Jayawardhana is hoogleraar Mechatronica en Niet-lineaire Regeltechniek en wetenschappelijk directeur van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) van de RUG. Hij is betrokken bij het Ocean Grazer project, dat hernieuwbare energie oogst uit zeegolven en integreert met een modulaire oplossing voor grootschalige opslag van elektriciteit die wordt opgewekt door windturbines en drijvende zonneparken op zee. Hierdoor kan onder alle weersomstandigheden schone energie worden geleverd.

Wiro Niessen

Prof. dr. Wiro Niessen houdt zich bezig met onderzoek naar biomedische beeldanalyse. Hij is decaan van de Faculteit der Medische Wetenschappen. In 2015 ontving hij de Simon Stevin Meester-prijs voor zijn onderzoek naar computersystemen waarmee je ziektes kunt voorspellen lang voordat iemand echt ziek wordt.

Laatst gewijzigd:14 november 2023 10:22