Over ons Profiel Prijzen en toekenningen

Zwaartekracht

Met de Zwaartekracht-subsidies stimuleert de overheid excellent onderzoek in Nederland. Het programma is gericht op wetenschappelijke consortia met de potentie om tot de wereldtop op hun gebied te gaan behoren. Zwaartekracht geeft onderzoekers de mogelijkheid om gedurende een periode van tien jaar innovatief en baanbrekend onderzoek te verrichten. De selectieprocedure wordt uitgevoerd door NWO.
Lees meer over Zwaartekracht

De RUG en Zwaartekracht

De RUG voert ook onderzoeken uit met de Zwaartekracht-subsidies. Een van deze onderzoeken is het grootschalige SCOOP-onderzoeksprogramma. De groep onderzoekers van SCOOP richt zich op een tamelijk onbekend terrein dat je 'samenwerkingskunde' zou kunnen noemen. Een ander project, Designing Hybrid Intelligence, heeft ook de Zwaartekracht-subsidie ontvangen. Binnen dit project wordt er onderzoek gedaan naar een hybride samenwerking tussen menselijke en kunstmatige intelligentie.

SCOOP

Binnen SCOOP werken zo’n zeventig onderzoekers (sociologen, psychologen, historici, filosofen, bestuurskundigen, statistici) aan oplossingen voor duurzame samenwerking op het gebied van zorg, werk en integratie. SCOOP is een initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht, waarbij ook onderzoekers van andere universiteiten betrokken zijn. In 2017 heeft SCOOP een Zwaartekracht-subsidie van 18,8 miljoen ontvangen voor een periode van tien jaar.

Rafael Wittek

Rafael Wittek, hoogleraar sociologie aan de RUG, is een van de 70 wetenschappers die onderzoek doet naar het concept van duurzaam samenwerken. ‘Ook voor ons was de samenwerking een leerproces. We zijn al sinds 2012 bezig en hebben geleerd hoe belangrijk het is geduld te hebben en wederzijds respect.’ Wittek merkt dat het gemeenschappelijke belang in het inhoudelijke probleem voor cohesie zorgt. ‘We spreken lang en vaak met elkaar. Dat toont aan dat er betrokkenheid is en dat de belangstelling voor elkaar intrinsiek is. Ook de samenwerking tussen disciplines gaat goed. We leren van elkaar en vullen elkaar aan.’

Rineke Verbrugge

Designing Hybrid Intelligence project

Rineke Verbrugge, hoogleraar Kunstmatige Intelligentie aan de RUG, is onderdeel van het Designing Hybrid Intelligence project, een consortium met 5 andere universiteiten dat nieuwe theorieën en methoden ontwikkelt voor intelligente systemen die samenwerken met mensen, zich aanpassen aan dynamische omstandigheden en hun acties kunnen verklaren. Verbrugge was mede-aanvrager voor de Zwaartekrachtsubsidie van 19 miljoen die aan het project is toegekeerd. Met de premie kan het projectteam van wetenschappers de specifieke kwaliteiten van machine-intelligentie en de intelligentie van de mens effectief met elkaar laten samenwerken om daarmee de gezamenlijke intelligentie te vergroten.

Laatst gewijzigd:23 januari 2023 16:41