Over ons Profiel Prijzen en toekenningen

Nationale wetenschapsagenda

NWO financiert onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA), in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De NWA wil een positieve en structurele bijdrage leveren aan de mondiale kennismaatschappij van morgen, waar kennis van onderzoekers anderen gemakkelijk bereikt en waar vragen vanuit de praktijk snel en vanzelfsprekend ingang vinden in nieuw onderzoek dat helpt maatschappelijke vraagstukken op te lossen. In de jaarlijkse financieringsronde van NWA-ORC (Nationale Wetenschapsagenda - Onderzoek op Routes door Consortia) kunnen consortia aanvragen indienen die gezamenlijk uitdrukking geven aan de breedte en het vernieuwende karakter van de Nationale Wetenschapsagenda.
Lees meer over NWA-ORC

De RUG en de Nationale Wetenschapsagenda

Moniek Tromp

Aan de RUG voeren meerdere consortia hun onderzoek uit met de financiering van de Nationale Wetenschapsagenda.  Prof. dr. Moniek Tromp is bijvoorbeeld namens de Rijksuniversiteit Groningen één van de vijf initiatiefnemers van het BatteryNL consortium. Het doel van het project is om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen die beter presteert, en veiliger en milieuvriendelijker is. Op basis van unieke expertise zal het consortium het hart van deze felbegeerde batterijen - de elektrode-elektrolyt interface - onderzoeken en verbeteren met behulp van schaalbare technologieën.

BatteryNL bestaat uit experts, kleine bedrijven, multinationals en maatschappelijke organisaties en maakt zo de weg vrij voor Nederlandse partijen om een spilfunctie te vervullen in de ontwikkeling van toekomstige batterijtechnologie. De NWA heeft 9,3 miljoen toegekend aan het onderzoek.

Matthias Heinemann

Prof. dr. Matthias Heinemann (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute, GBB) is coördinator van een ander consortium dat met financiering via NWA-ORC onderzoek doet naar de grenzen van celgroei. Het interdisciplinaire consortium van chemici, biologen en natuurkundigen dat hij coördineert onderzoekt de grenzen van celgroei. Deze kennis is belangrijk om tal van maatschappelijke uitdagingen op te lossen. Nederlandse burgers worden in het onderzoek betrokken door vernieuwende wetenschapscommunicatie, mede ontwikkeld door kunstenaars, media-designers en wetenschappers. De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) heeft EUR 1,8 miljoen toegekend aan dit onderzoek.

Lambert Schomaker

Prof. dr. Lambert Schomaker (ALICE institute) is coördinator van het consortium dat werkt aan het HAICu-project. Dit project combineert de vaardigheid van AI- en Digital Humanities-onderzoekers met erfgoedprofessionals en geïnteresseerde burgers om grootschalige multimodale digitale erfgoedcollecties in context te ontsluiten, te koppelen en te analyseren. De uitzonderlijke uitdagingen van het cultureel erfgoed bieden een unieke kans om de grenzen van AI te verleggen. Toekomstige technieken moeten buiten het laboratorium gebruikt kunnen worden, leren van zo min mogelijk voorbeelden en continu leren van gebruikers. Deze technieken moeten rekening houden met de maatschappelijke vraag naar verantwoorde en verklaarbare methoden voor het maken van multimodale verhalen over ons cultureel erfgoed die verder reiken dan de huidige grote taalmodellen.

Laatst gewijzigd:18 juli 2023 10:48