Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting Maak kennis met onze studenten

Quincy Veltmaat

Quincy Veltmaat
Quincy Veltmaat

In de vierde klas van de middelbare school kwam ik bij het vak Maatschappijleer voor het eerst in aanraking met het recht. Hoewel het een zeer algemene basis was, raakte ik erin geïnteresseerd. Ook het volgen van grote (straf)zaken in de media heeft altijd mijn interesse gehad. In de vijfde klas kreeg ik voor ogen dat ik Rechtsgeleerdheid wilde studeren. Ik heb verschillende andere opleidingen bezocht (bedrijfskunde en economie), maar deze nooit concreet overwogen.

Rechtsgeleerdheid is een studie waarbij argumentatie het belangrijkst is. Rechten is daarin anders dan bijvoorbeeld wiskunde: er is nooit maar één antwoord goed. Het gaat vooral om jouw visie op een casus. Natuurlijk moeten je argumenten wel hout snijden, maar er is veel ruimte om verschillende standpunten te beargumenteren. Discussies over bepaalde vraagstukken komen in onze studie dan ook vaak voor, iets dat ik erg waardeer aan deze studie!

Recht in de praktijk

Een universitaire opleiding is vooral theoretisch ingericht, en Rechtsgeleerdheid in het bijzonder. Dat betekent dat de je de praktijk zelf moet opzoeken. In het begin kan dat best spannend zijn, maar ik heb het altijd als voordeel ervaren. Waar je op de middelbare school veelal verplichte projecten voorgeschoteld krijgt, kan je bij Rechtsgeleerdheid zelf uitkiezen wat je leuk lijkt. Zelf ben ik juridisch adviseur geweest bij de Kinder- en Jongerenrechtswinkel. Daar komen kinderen op spreekuur met uiteenlopende zaken: van pesterijen op school tot hulpvragen bij het schrijven van een brief naar de rechtbank. Groningen kent tal van rechtswinkels, dus er is keuze genoeg!

Nevenactiviteiten

Naast mijn studie heb ik verschillende nevenactiviteiten gedaan. Ik deed verschillende commissies bij Simon van der Aa (de studievereniging voor strafrecht) en het SGOR (de studievereniging voor arbeids- en ondernemingsrecht). Om het studentenleven te bekostigen werk ik bij de Belastingdienst en geef ik tentamentrainingen bij Athenastudies.

Uitdagingen

Ik denk dat ik de meeste uitdaging haal uit het uitoefenen van nevenactiviteiten zoals commissies, het geven van trainingen en mijn studentambassadeurschap. Ik probeer de nevenactiviteiten zo verschillend mogelijk in te richten: telkens op zoek naar nieuwe uitdagingen en daar proberen een goed resultaat neer te zetten!

Groningen

Studeren in Groningen is voor mij het leukste wat er is! Dat klinkt natuurlijk heel cliché, maar het gaat niet alleen om het studeren in de vorm van hoorcolleges volgen en tentamens maken. Het is het totaalpakket. Ik heb meerdere vakken gevolgd die ik minder interessant vond (ik denk dat iedereen dat heeft), maar ik vond het overgrote deel oprecht interessant en dat is ook het belangrijkste van de studiekeuze. Anders houd je het niet vol.

Groningen voelt aan als een groot dorp. Binnen een kwartier sta je op de Grote Markt en loop je zo het uitgaansleven in. De gemoedelijkheid maakt het studeren in Groningen een unicum. Iedereen kent elkaar of wil elkaar leren kennen. Zo kan je in korte tijd een grote vrienden- en vriendinnenkring opbouwen. Ik raad iedereen dan ook aan om ergens bij te gaan, om iets te doen. Dat kan een studentenvereniging, een studievereniging of een sportvereniging zijn, maar Groningen kent bijvoorbeeld ook tal van culturele verenigingen. Ik kan mij niet voorstellen dat er niets is dat je leuk vindt om te doen. Door ergens actief te worden leer je heel snel nieuwe mensen kennen, ga je samen studeren en dat is eigenlijk wat het studentenleven het studentenleven maakt zoals het bedoeld is!

Studentambassadeur

Ik vind het het een leuke taak om aankomende studenten te voorzien van informatie. Ik probeer een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de opleiding, zodat iedereen zijn/haar juiste studiekeuze kan maken. Er zijn ook studenten die na een meeloopdag liever een andere opleiding kiezen. Dat is helemaal goed: wij zijn er niet om scholieren te overtuigen van de rechtenstudie, maar om scholieren te informeren over de rechtenstudie.

- Quincy Veltmaat (masterstudent Nederlands Recht, specialisaties Strafrecht, Privaatrecht, Arbeidsrecht en Ondernemingsrecht)

Laatst gewijzigd:04 januari 2024 15:28