Nieuwe publicaties: dec.'18 - feb.'19

GION onderwijs/onderzoek vindt het belangrijk om haar kennis te delen en ondersteunt het gebruik van open science. Om u te informeren over onze wetenschappelijke output vindt u daarom vanaf heden alle recente publicaties uit het afgelopen kwartaal in een handig overzicht. Het betreft publicaties waarbij GION-medewerkers als (co-)auteur betrokken zijn geweest.
Aarzel niet om de auteurs te contacteren indien u deze publicaties niet kosteloos kunt raadplegen.
-
Mouw, J. M., Saab, N., Janssen, J., & Vedder, P. (2019). Quality of group interaction, ethnic group composition, and individual mathematical learning gains. Social Psychology of Education, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09482-w (Open Access)
-
Mascareño, M. (2019). Constellations of risk factors as moderators of the impact of a randomized intervention on students’ reading skills in rural India. Studies in Educational Evaluation, 60, 66-77. https://doi.org/(...).stueduc.2018.11.007
-
de Greeff, J. , de Bruijn, A. G. M., Meijer, A., van der Fels, I., Königs, M., Smith, J. , ... Hartman, E. (2019). Slim door Gym: Effecten van fysieke activiteit op cognitie van kinderen in het primair onderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Het rapport is hier te lezen.
-
Klitzing, N. , Hoekstra, R. , & Strijbos, J-W. (2019). Literature practices: processes leading up to a citation. Journal of documentation, 75(1), 62-77. https://doi.org/10.1108/JD-03-2018-0047 (Open Access)
-
van der Scheer, E. A., Bijlsma, H. J. E., & Glas, C. A. W. (2019). Validity and reliability of student perceptions of teaching quality in primary education. School Effectiveness and School Improvement, 30(1), 30-50. https://doi.org/(...)9243453.2018.1539015 (Open Access)
-
Brouwer, J. , & Jansen, E. (2019). Beyond grades: developing knowledge sharing in learning communities as a graduate attribute. Higher education research & development, 38(2), 219-234. https://doi.org/(...)7294360.2018.1522619
-
Timmermans, A. C. , van der Werf, M. P. C., & Rubie-Davies, C. M. (Accepted/In press). The Interpersonal Character of Teacher Expectations: The Perceived Teacher-Student Relationship as Antecedent of Teacher Expectations. Journal of School Psychology.
-
Hoekstra, R. , Vugteveen, J. , Warrens, M. J., & Kruyen, P. M. (2018). An empirical analysis of alleged misunderstandings of coefficient alpha. International Journal of Social Research Methodology. https://doi.org/(...)3645579.2018.1547523 (Open Access)
-
van der Hoef, H. , & Warrens, M. J. (2018). Understanding information theoretic measures for comparing clusterings. Behaviormetrika, 45(2), [75]. https://doi.org/(...)07/s41237-018-0075-7 (Open Access)
-
ter Beek, M. , Spijkerboer, A. W. , Brummer, L., & Opdenakker, M-C. (2018). Gemotiveerd, actief en zelfstandig lezen: Hoe een digitale leeromgeving zowel de leerling als de docent kan ondersteunen bij het begrijpend lezen van informatieve zaakvakteksten in het voortgezet onderwijs (binnenkort online beschikbaar)
-
Hager, W., & Leidelmeijer, D. (Ed.) (2018). Van rommellokaal naar parel. Rijksuniversiteit Groningen.
-
de Boer, H., Timmermans, A. C., & van der Werf, M. P. C. (2018). The effects of teacher expectation interventions on teachers’ expectations and student achievement: narrative review and meta-analysis. Educational Research and Evaluation, 24(3-5), 180-200. https://doi.org/10.1080/13803611.2018.1550834 (Open Access)
-
Hoekstra, R., Vugteveen, J., Warrens, M. J., & Kruyen, P. M. (2018). An empirical analysis of alleged misunderstandings of coefficient alpha. International Journal of Social Research Methodology. https://doi.org/10.1080/13645579.2018.1547523 (Open Access)
-
Mouw, J. (2018). In de schoenen van de ander: De rol van inlevingsvermogen bij het samenwerkend leren. DaltonVisie, 7(2), 12-15. (U kunt het artikel hier lezen)
-
Timmermans, A. C., Rubie-Davies, C. M., & Rjosk, C. (2018). Pygmalion’s 50th anniversary: the state of the art in teacher expectation research. Educational Research and Evaluation, 24(3-5), 91-98. https://doi.org/10.1080/13803611.2018.1548785 (Open Access)
-
Timmermans, A. C., & Rubie-Davies, C. M. (2018). Do teachers differ in the level of expectations or in the extent to which they differentiate in expectations? Relations between teacher-level expectations, teacher background and beliefs, and subsequent student performance. Educational Research and Evaluation, 24(3-5), 241-263. https://doi.org/10.1080/13803611.2018.1550837 (Open Access)
-
Savolainen, P., Timmermans, A. C., & Savolainen, H. K. (2018). Part-time Special Education Predicts Students’ Reading Self-concept Development. Learning and Individual Differences, 68, 85-95. https://doi.org/(...)j.lindif.2018.10.005
-
Naayer, H., Spithoff, M., Korpershoek, H., & Opdenakker, M.-C. (2018). Het beste onderwijsstelsel bestaat niet. Didactief, december 2018 (alleen voor leden). Dit artikel is gebaseerd op Harm Naayer e.a., De overgang van primair naar voortgezet onderwijs in internationaal perspectief. Een systematische overzichtsstudie van onderwijstransities in relatie tot kenmerken van verschillende Europese onderwijsstelsels. Rijksuniversiteit Groningen, 2016.
-
Ros, B. Rolverdeling in de groep. Didactief, december 2018 (alleen voor leden). Dit artikel verscheen in de rubriek ‘Onderzoek kort’ naar aanleiding van het proefschrift van Jolien Mouw: Stepping in Another’s Shoes: The Role of Primary-School Students’ Perspective-Taking Abilities during Cooperative Learning.
Laatst gewijzigd: | 28 maart 2023 10:33 |
Meer nieuws
-
24 maart 2025
RUG 28e in World’s Most International Universities 2025 ranglijst
De Rijksuniversiteit Groningen is door Times Higher Education gerangschikt op de 28e plek in de World’s Most International Universities 2025 ranglijst. Daarmee laat de RUG instellingen als MIT en Harvard achter zich. De 28e plek betekent een stijging...
-
05 maart 2025
Vrouwen in de wetenschap
De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. In de podcast gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden...