Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit der LetterenOrganisatieActueel

Dudoc-Alfa subsidietoekenning voor drie Letteren-onderzoekers

19 april 2017

Drie onderzoekers van de Faculteit der Letteren hebben een Dudoc-Alfa subsidietoekenning ontvangen voor de start van een aantal promotietrajecten per 1 september 2017. Het gaat om prof. dr. Marjolein Verspoor, prof. dr. Kees de Glopper en prof. dr. Wander Lowie.

Over Dudoc-Alfa

Dudoc-Alfa is een programma dat eerstegraads bevoegde docenten de mogelijkheid biedt om, naast hun baan in het onderwijs, vier jaar lang een promotieonderzoek uit te voeren op het terrein van de vakdidactiek van de geesteswetenschappen. Met een gehonoreerde aanvraag kan een kandidaat gedurende vier jaar voor maximaal 0,6 fte vrijgesteld worden van het geven van onderwijs tot een maximum van 45.000 euro per jaar.

Het Dudoc-Alfa programma is een gezamenlijk initiatief van diverse faculteiten Letteren/Geesteswetenschappen in samenwerking met het Regieorgaan Geesteswetenschappen.

Promotietrajecten

  • Prof. dr. Marjolein Verspoor: J’AIMe parler français
    door: W. Gombert, senior docent VWO Gomaruscollege Groningen

Dit onderzoek vergelijkt de effectiviteit van twee soorten leermethoden van het Frans als vreemde taal. In de ene methode ligt de nadruk traditioneel op grammatica en in de andere methode wordt uitsluitend in de doeltaal gesproken. Deze laatste benadering is geïnspireerd door de ‘Accelerated Integrated Method, ook wel AIM-extended (AIMe). De vraag staat centraal of deze laatste methode effectiever werkt dan de eerste.

  • Prof. dr. Kees de Glopper: Bewuste taalvaardigheid in lessen Nederlands
    door: J.P.W.D. Steenbakkers, docent Ludgercollege Doetinchem

In dit onderzoek wordt een nieuwe richting voor het schoolvak Nederlands onderzocht, waarbij toekomstige leerlingen ook taalbewustzijn ontwikkelen. Het onderzoek ontwikkelt volgens een ontwerpgerichte aanpak exemplarisch een lessenserie schrijfstijl die voorziet in een curriculaire proeve voor verwerving van taalbewustzijn in het voortgezet onderwijs. De effecten van het bestaande schrijfstijlonderwijs en het vernieuwde schrijfstijlonderwijs worden gemeten en met elkaar vergeleken.

  • Prof. dr. Kees de Glopper: Genredidactiek bij Nederlands: blijvend betere samenhang en bewuster geletterde leerlingen.
    door: M. Vis, docent Nederlands Dollard College Winschoten

In het onderzoek wordt gekeken of de inzet van genredidactiek bij leerlingen uit 4 havo een blijvend positief effect oplevert op de transfer tussen lees- en spreekvaardigheid. Genredidactiek heeft de potentie dit voor elkaar te krijgen. Deze didactiek gaat niet uit van een bepaalde vaardigheid, zoals nu vaak bij Nederlands het geval is, maar vestigt de aandacht op de kenmerken van een bepaald genre, waardoor leerlingen bewuster geletterd worden.

  • Prof. dr. Kees de Glopper / T. van Haaften UL: Naar een didactiek voor het formuleren van alinea’s
    door: A.W.C. van Winden, docent Christelijk Lyceum Delft

In dit onderzoeksvoorstel staat de vraag naar het effect van een te ontwikkelen didactiek voor het formuleren van alinea’s centraal. Het doel is om inzicht te krijgen in de problemen die leerlingen van havo 5 ervaren bij het formuleren en structureren van alinea’s die passen bij het genre van een te schrijven tekst. Het tweede doel is het ontwikkelen van een didactiek waarmee havisten vanuit het perspectief van een genre samenhang binnen een alinea en tussen alinea’s kunnen creëren. Het laatste doel is het beproeven van de didactiek door middel van een quasi-experimenteel onderzoek.

  • Prof.dr. Wander Lowie: Bruggen bouwen: Een academische profielspecifiek leesvaardigheidsprogramma op het VWO ter voorbereiding op het lezen van wetenschappelijk Engelstalige teksten in het vervolgonderwijs.
    door: L/A. Groen, docent en coördinator Dollard College, Winschoten

Er zal een academische profielspecifieke leesvaardigheidstraining ontworpen worden met daarin aandacht voor de verschillende strategieën per profiel om zo de academische leesvaardigheid en de self-efficacy van leerlingen te verbeteren. Daarnaast zal er gekeken worden naar het meest effectieve model (peer of docent) voor modelingfilmpjes.

Bron: https://vakdidactiekgw.nl/dudoc-alfa/

Laatst gewijzigd:19 april 2017 12:24

Meer nieuws

  • 20 september 2018

    Martijn Wieling gestart als bijzonder hoogleraar Nedersaksische/Groningse taal en cultuur

    Per 1 juli 2018 is Dr. Martijn Wieling benoemd tot bijzonder hoogleraar Nedersaksische / Groningse Taal en Cultuur. Wieling (Emmen, 1981) is universitair hoofddocent bij de opleiding Informatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij gaat gedurende...

  • 11 september 2018

    Van Klokhuis-vraag naar Veni-subsidie

    Als kind was Jorrig Vogels al gefascineerd door taal en vergeleek hij de verschillende woorden voor ingrediënten op verpakkingen. Een jaar terug sleepte de taalonderzoeker een Veni-beurs in de wacht. ‘Taal heeft iets telepathisch: het beeld dat ík in...

  • 11 september 2018

    Eerste biografie van Piet Mondriaans vroege jaren

    Sinds zijn dood in 1944 is er een groot aantal biografieën van Piet Mondriaan verschenen - en zijn er evenzoveel mythes rondom zijn kunstenaarschap ontstaan. Hij zou bijvoorbeeld een minzame asceet zijn, of juist een bon-vivant. De Amerikaanse promovendus...