Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Video: Taalcomputers trainen zoals kinderen een taal leren

26 maart 2024

Taaltechnologie heeft in de afgelopen jaren een enorme vooruitgang geboekt, en dat heeft de kwaliteit van onder meer chatbots, spraakassistenten en automatische vertalingen aanzienlijk verbeterd. Maar dat geldt voornamelijk voor een klein aantal talen die goed vertegenwoordigd zijn op het internet, zoals het Engels en het Frans. Talen waarvoor weinig gedigitaliseerde data beschikbaar zijn, en talen met veel complexe woordvormen zoals Russisch en Turks, vormen een grotere uitdaging voor computermodellen.

Dr. Arianna Bisazza is universitair hoofddocent in taaltechnologie aan de Faculteit der Letteren van de RUG. Ze bestudeert waarom voor computers sommige talen moeilijker te leren zijn dan andere. In deze video vertelt ze over haar onderzoeksproject, waarin ze inspiratie haalt uit de manier waarop een kind een taal leert om het leerproces van een computer te verbeteren.

Met haar onderzoek, waarvoor ze in 2023 een Vidi-beurs van € 800.000,- toegewezen kreeg van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, wil Arianna Bisazza taaltechnologieën toegankelijker maken voor en de kwaliteit ervan verbeteren voor meer wereldtalen.

Laatst gewijzigd:28 maart 2024 11:43