Grunnegs en Drèents krijgen vaste plek in de klas met MOI
Vanaf schooljaar 2025-2026 start het onderwijsprogramma MOI: Meertalig Onderwijs in Grunnen en Drenthe, dat streektaal een vaste plek geeft in het basisonderwijs. MOI brengt het Grunnegs en Drèents spelenderwijs de klas in, als structureel onderdeel van de dagelijkse lespraktijk.
Innovatieve tools brengen taal tot leven
Het programma stimuleert meertaligheid en taalbewustzijn en biedt basisscholen niet alleen lesmateriaal en nascholing voor leerkrachten, maar ook innovatieve tools, zoals een spraakrobot en automatische vertaalsystemen. Beide streektalen worden niet als aparte les gegeven, maar als onderdeel van de gebruikelijke lessen. Zo kan bijvoorbeeld een muziekles in het Grunnegs plaatsvinden of kan er Drèents gesproken worden in een verhaal bij wereldoriëntatie.
Samen bouwen aan streektaal
MOI is een initiatief van Erfgoed in Groningen, Huus van de Taol, NHL Stenden Hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Vanuit de Faculteit der Letteren is Martijn Wieling betrokken als projectleider vanuit de wetenschap. Letteren levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de taal- en spraaktechnologie die het programma ondersteunt.
Het project wordt gefinancierd vanuit de Sociale Agenda van Nij Begun, die in principe dertig jaar ondersteuning biedt. De projectperiode verloopt in cycli van vijf jaar. Gedurende de eerste vijf jaar zijn vanuit Letteren twee à drie promovendi en een postdoc betrokken: één promovendus onderzoekt de evaluatie van de onderwijsaanpak, de anderen ontwikkelen taal- en spraaktechnologie voor het Nedersaksisch ter ondersteuning van het onderwijsprogramma.
Basisscholen in Groningen en Drenthe worden vanaf september uitgenodigd om zich aan te melden voor deelname aan MOI.
Meer weten?
Voor meer informatie over de Sociale Agenda van Nij Begun kijk op www.nijbegun.nl.
Laatst gewijzigd: | 15 juli 2025 10:24 |
Meer nieuws
-
30 september 2025
Menselijke vertalers blijven nodig
Als we de media moeten geloven maakt AI deze en nog veel meer beroepen op
korte termijn overbodig. Hoogleraar Ana Guerberof Arenas heeft haar vraagtekens. In elk geval voor haar eigen vakgebied: vertalen. -
18 september 2025
De geschiedenis teruggeven aan de gemeenschap
De Groninger aardbevingsproblematiek houdt ons nog steeds bezig. Universitair docent Yuliya Hilevich werkt als projectadviseur en stagebegeleider voor het project ‘Ooggetuigen van de Gaswinning’, waarbij alles draait om de mondelinge getuigenissen...
-
16 september 2025
Ruimte voor kunst: hoe creativiteit en wetenschap samen kunnen gaan
Het Nederlandse platteland is in transitie: uiteenlopende claims op landgebruikbotsen, infrastructurele ingrepen veranderen het landschap, en leefbaarheid staat onder druk door krimp en vergrijzing. Cultureel geograaf en sociaal planoloog Gwenda van...