Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

EU debat: Waarom zou je stemmen?

Wanneer:ma 27-05-2024 20:00 - 21:30
Waar:Forum Groningen

Ga jij stemmen bij de Europese verkiezingen dit jaar? De verkiezingen voor de leden van het Europees Parlement vinden eens in de vijf jaar plaats. In Nederland worden ze gehouden op donderdag 6 juni.

Waarom zou je stemmen? De Europese verkiezingen zijn belangrijk omdat ze gaan over wie jou vertegenwoordigt in zaken die voor jou belangrijk zijn. De leden van het Europees parlement, georganiseerd in pan-Europese politieke groepen naar hun politieke standpunt, beslissen over nieuwe wetgeving, akkoorden en hoe jouw belastinggeld wordt besteed. Dit jaar staat er veel op het spel. In de komende jaren moet de EU belangrijke beslissingen nemen over complexe kwesties zoals klimaatverandering, migratie en de oorlog in Oekraïne. Maar Europa is meer verdeeld dan ooit. In heel Europa neemt extreemrechts toe. De rechtse populisten voeren verkiezingscampagnes voor hun eigen nationale staten, en tegen een verenigd Europa en diens kernwaarden. De peilingen voorspellen dat ze een kwart van de zetels in het Europees Parlement kunnen binnenhalen. Hoe zal een verschuiving naar rechts de toekomst van de EU beïnvloeden? Is het nog steeds mogelijk om EU-beleid te voeren... in een verdeeld en omstreden Europa?

In de aanloop naar de Europese verkiezingen dagen we kandidaten van de verschillende politieke partijen in het Europees Parlement uit om hun standpunten over deze cruciale kwesties toe te lichten en te bespreken.

De voertaal tijdens het debat is Engels. Gratis kaarten zijn hier te verkrijgen.

Dit debat wordt georganiseerd door Studium Generale, in samenwerking met de Faculteit der Letteren (Rijksuniversiteit Groningen) en de onderzoeksgroep Democratie & Governance (Rudolf Agricola School).

EU