Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Vanaf:wo 01-05-2024
Tot en met:zo 26-05-2024
Waar:Lichtzone, Oude Kijk in ‘t Jatstraat 36, Groningen

De gevolgen van de klimaatcrisis zijn voor mensen moeilijk te bevatten. Beelden kunnen helpen om een onzekere toekomst voor te stellen, en stellen ons in staat ons het ondenkbare te verbeelden. De tentoonstelling ‘Climate no future’ biedt een unieke inkijk in de verbeeldingskracht van degenen die voorop lopen in de strijd voor onze planeet.

De tentoonstelling toont 34 foto's die zijn gemaakt door leden van drie klimaatbewegingen van onze tijd: Extinction Rebellion, Fridays for Future en de Last Generation. De tentoonstelling toont de angsten, hoop en eisen van de ‘Antropoceen-generatie’ - een generatie die opgroeit op een steeds dynamischere en onrustige planeet.

Deze tentoonstelling is het resultaat van het onderzoeksproject 'Security Imaginaries of Climate Movements' (SECIMA), een samenwerking tussen dr. David Shim van de Rijksuniversiteit Groningen en dr. Delf Rothe van de Universiteit van Hamburg. Zij onderzochten hoe klimaatbewegingen beelden en andere visuele middelen gebruiken om klimaatverandering onder de aandacht van publiek te brengen en als een bedreiging voor menselijke, nationale of mondiale veiligheid, en tegelijkertijd hun activisme te rechtvaardigen en legitimeren.

De tentoonstelling is een samenwerking met NonFicition Photo.

Lichtzone

Bezoek de tentoonstelling gratis bij fotogalerie Lichtzone in Groningen. De galerie is open van woensdag tot en met zondag 12.00 - 17.00. Wees welkom bij de opening en het sluitings-event:

Opening: donderdag 2 mei 20.00 - 22.00 (inloop 19.30)
Finissage: zaterdag 25 mei 20.00 - 22.00 (inloop 19.30)

De tentoonstelling en evenementen zijn geschikt voor zowel Nederlandstalig als Engelstalig publiek. De ruimte is rolstoeltoegankelijk.