Over ons Faculty of Science and Engineering

Veni-beurs voor zes FSE-onderzoekers

05 november 2020

Zes onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een Veni-beurs toegekend gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het gaat om Dr. Allen, Dr. Drienovská, Dr. Laetz, Dr. Tromer, Dr. Barry en Dr. Christoff. Met de Veni-beurs, die een waarde heeft van maximaal EUR 250.000, kunnen zij gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.

De zes FSE-onderzoekers gaan onderzoek doen naar de moleculen van het leven rond jonge sterren, niet-natuurlijke aminozuren, hoe slakken op zonne-energie chloroplasten stelen en verhongering voorkomen, hoe parasieten chromosomen verdelen, de gloed van het vroege universum en sociale netwerken en democratie.

Dr. Veronica Allen, Kapteyn Astronomical Institute: Het volgen van de moleculen van het leven rond jonge sterren

Wetenschappers weten niet hoe het leven op aarde is ontstaan, maar moleculen vanuit de ruimte hebben waarschijnlijk bijgedragen. Astronomen gebruiken radiotelescopen om rondom verschillende soorten jonge sterren deze bouwstenen van het leven te zoeken, en te onderzoeken hoe ze op kometen belanden die ze naar de jonge aarde kunnen brengen.

Dr. Ivana Drienovská, GRIP: Uitbreiding van het enzym universum: niet-natuurlijke aminozuren beter bekeken

Een veelbelovende strategie om nieuwe enzymen te maken is om genetisch gecodeerde, niet-natuurlijke aminozuren in te bouwen. Er zijn nu echter nog weinig voorbeelden van zulke enzymen. In dit voorstel wordt een reeks niet-natuurlijke aminozuren beschreven die een hoge katalytische potentie hebben. Hiermee kan een duurzame generatie biokatalysatoren worden ontworpen.

Dr. Elise M. J. Laetz, GELIFES: Hoe slakken op zonne-energie chloroplasten stelen en verhongering voorkomen

Op zonne-energie aangedreven zeenaaktslakken zijn een evolutionair mysterie; ze kunnen fotosynthetiseren door functionele chloroplasten van algen te stelen. Met behulp van deze energie kunnen ze langere periodes zonder eten. Dit onderzoek gaat het mechanisme hierachter ontrafelen door de chloroplastopslag, -behoud en energiekosten van het bezitten van vreemde organellen te bestuderen.

Dr. Eelco Tromer, GBB: Breken met nucleaire conventies: Hoe parasieten chromosomen verdelen

Gelijke verdeling van chromosomen tijdens celdeling is essentieel voor het voortbestaan van leven. In eencellige parasieten is dit proces opmerkelijk snel geëvolueerd, resulterend in onconventionele celdelingsmechanismen. De onderzoeker gaat moleculaire innovaties binnen deze systemen bestuderen in verwanten van de malariaparasiet, in de hoop aanknopingspunten voor nieuwe therapieën te vinden.

Dr. Nichole Barry, Kapteyn Astronomical Institute: Het waarnemen van de gloed van het vroege universum

Het ontstaan van de eerste sterrenstelsels in het vroege universum is een mysterie. Het zwakke licht van waterstof zou door astronomen waargenomen kunnen worden, maar minuscule fouten in de signaalverwerking maken dit onmogelijk. Door het combineren van Amerikaanse, Australische en Nederlandse software zou deze periode toch waargenomen kunnen worden.

Dr. Zoé Christoff, Bernoulli Institute: Sociale netwerken en democratie

Welke impact hebben sociale netwerken op democratie? In het tijdperk van 'nepnieuws' is deze vraag maatschappelijk relevanter dan ooit. Dit project ontwikkelt een algemene theorie over de interactie tussen netwerken en democratie, test de resultaten op het recente stemsysteem ‘vloeibare democratie’, en biedt concrete aanbevelingen die de democratie bewijsbaar waarborgen.

Veni

Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Laatst gewijzigd:06 november 2020 11:38