Over ons Faculty of Science and Engineering

Van Leersum beurs voor internationale vergelijking medicijngebruik ADHD-kinderen

24 juli 2017

De KNAW heeft de Van Leersum beurs toegekend aan Jurjen van der Schans, PhD bij het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). Hij ontvangt deze beurs voor zijn onderzoek waarin hij medicijngebruik door kinderen met en zonder behandeling voor ADHD, en uit twee verschillende landen, met elkaar gaat vergelijken. Over het gebruik van geneesmiddelen door deze kwetsbare groep patiënten is nog niet veel bekend terwijl het medicijnvoorschrift voor ADHD per land kan afwijken door een verschillend diagnose- en behandelingsbeleid.

De Van Leersum beurzen worden uitgereikt aan jonge veelbelovende onderzoekers op het terrein van de neurologie, radiologie en farmacie. Met de beurs, van max 6.300 euro, kan Jurjen van der Schans een onderzoeksproject in het buitenland doen of een werkbezoek aan een buitenlandse instelling brengen.

ADHD-medicijnen in Nederland vs. Nieuw-Zeeland

De diagnose van psychische aandoeningen zoals ADHD wordt gebaseerd op een spectrum van symptomen waarvan de indeling nog steeds onderhevig is aan verandering. Landen kunnen daardoor een verschillend diagnose- en behandelingsbeleid voeren voor ADHD. Dit leidt tot een andere groep van gediagnosticeerde en behandelde ADHD-patïenten en mogelijk het voorschrijven van andere medicijnen. Er is nog niet veel bekend over het gebruik van het medicijngebruik door deze kwetsbare patiëntengroep. Daarom gaat Van der Schans dit bij kinderen met en zonder behandeling voor ADHD en in een land uit het noordelijk halfrond (Nederland) en een land uit het zuidelijke halfrond (Nieuw-Zeeland) met elkaar vergelijken.

Samenwerking Noord-Nederland

Het onderzoek van Jurjen van der Schans is een samenwerking tussen de kinderallergologie van het Medisch Centrum Leeuwarden, de kinderpsychiatrie van het UMCG Groningen, en de onderzoeksgroep farmacoepidemiologie van het onderzoeksinstituut GRIP van de Rijksuniversiteit Groningen.

Meer informatie over de Van Leersum beurs

Laatst gewijzigd:22 mei 2018 10:37