Over ons Faculty of Science and Engineering

Team FSE wint Self Driving Challenge

13 juni 2023

Een team studenten van de Faculty of Science and Engineering (FSE) van de Rijksuniversiteit Groningen heeft vorige week de Self Driving Challenge van de RDW gewonnen. De challenge vond plaats op het TT Junior Track in Assen. In totaal deden er zes teams van hogescholen en universiteiten mee. Het lukte het team van FSE om hun zelfrijdende kart twee keer een rondje te laten rijden in iets meer dan vijftien minuten tijd. Dat was een record in de geschiedenis van de Self Driving Challenge.

Het multidisciplinaire FSE-team bestond uit studenten Emma Langeveld, Judith Oeben, Rick Drenth (allen Industrial Engineering and Management), Kinga Ginnie Renz (Applied Mathematics), Maurice Stoffijn (Mechanical Engineering) en Rutger Wuijster (Computing Science). Zij werden begeleid door het onderzoeksteam van hoogleraar Bayu Jayawardhana van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG). De Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI ondersteunde het project. De school droeg financieel en facilitair bij, en regelde daarnaast onder andere het vervoer en teamoutfits.

De Universiteit Twente werd tweede en de Hanzehogeschool derde. Als prijs hebben de FSE-studenten van het winnende team binnenkort een ontmoeting met Research & Development experts van Self Driving Challenge-partner NXP.

Self Driving Challenge

De Self Driving Challenge wordt georganiseerd door de RDW. Via de challenge worden studenten uitgedaagd om een zelfrijdende elektrische kart zo te programmeren dat hij zonder hulp van de mens een rondje over het circuit rijdt. De RDW hoopt met de challenge kennis te maken met een nieuwe generatie technische studenten en wil studenten de kans bieden om kennis te maken met zelfrijdende voertuigen.

Het winnende team | foto: RDW/Self Driving Challenge
Laatst gewijzigd:27 februari 2024 17:03