Over ons Faculty of Science and Engineering

Startup competition Beta Business Days & FSE groot succes

10 februari 2020

Op donderdag 6 februari vond de eerste editie van de Startup-competitie voor FSE-studenten plaats. Dit evenement werd georganiseerd door de Beta Business Days in samenwerking met de business developers van de Faculty of Science and Engineering. Dr. Victor Stoica, business developer bij de FSE, daagde de zestig deelnemende studenten uit om een product en een businessplan te ontwikkelen voor hun eigen hypothetische startup rond een patent van de FSE. Het winnende team, dat 400 euro won, bestond uit masterstudenten Felix Boie, Owen Terpstra, Michelle Scharte en Mariano Perez Chaher.

De zestig deelnemende studenten, afkomstig van alle opleidingen van de FSE, werkten samen in dertien teams. Hun taak was om een startup te ontwikkelen rond een door Prof. Francesco Picchioni ontwikkelde techniek om zouten of metalen uit verontreinigd water te verwijderen. De teams hadden ongeveer drie uur om een product op basis van deze techniek uit te werken en na te denken over hoe ze een bedrijf rond dit product konden opbouwen. Naast FSE's business developer Victor Stoica, waren Peter van Kampen, business developer bij Northern Knowledge en Corina Prent, directeur van RUG Houdstermaatschappij B.V. aanwezig om de teams te coachen en ondersteunen.

Opening

Het evenement werd geopend door Tim van de Rijdt, Chief Business Officer bij Mosameat, het Nederlandse bedrijf dat gekweekt vlees produceert. Van de Rijdt gaf de studenten een inspirerende lezing over hoe het is om 'het startup-leven te leiden' en presenteerde Mosameat als het perfecte voorbeeld van een succesvolle startup die voortkwam uit universitair onderzoek.

Groot succes

De avond was een groot succes. Met dertien deelnemende teams kwamen er vele ideeën en producten voorbij. Het winnende team werd geselecteerd door een ervaren jury bestaande uit Rob Timmermans, vice-decaan van de FSE, Annemieke Galema, directeur van Northern Knowledge en Tim van de Rijdt.

Laatst gewijzigd:27 oktober 2020 11:03