Over ons Faculty of Science and Engineering

Zeven labs ontvangen LEAF award voor duurzaamheid

20 maart 2023

De Faculty of Science and Engineering (FSE) werkt middels verschillende initiatieven en werkgroepen aan verduurzaming, onder andere van de labs. De Green Labs groep richt zich met het LEAF-programma op het verminderen van afval, energie- en waterverbruik in laboratoria. Zeven labs bij FSE hebben onlangs een LEAF-award gekregen voor hun prestaties - en 32 labs zijn bezig met certificering.

Lab

Wat is LEAF?

LEAF staat voor Laboratory Efficiency Assessment Framework en is ontwikkeld door University College London om labs te helpen verduurzamen. De LEAF-toolkit berekent hoe laboratoria water, afval, energie en geld kunnen besparen. Vervolgens krijgen de labs een bronzen, zilveren of gouden certificaat uitgereikt, op basis van de behaalde besparingen. De LEAF-toolkit wordt wereldwijd gebruikt, door ten minste 85 organisaties.

Veel wetenschappelijke projecten bij FSE hebben een sterke inhoudelijke link met duurzaamheid, maar laboratoriumonderzoek resulteert vaak in grote hoeveelheden afval en de apparatuur verbruikt veel energie. Labs gebruiken ongeveer 10 keer meer energie en vier keer meer water dan kantoren van dezelfde grootte1.

Duurzame veranderingen in labs

Energiebesparende maatregelen zijn bijvoorbeeld het gebruik van een rooster voor apparatuur, het standaard uitzetten van machines en het verhogen van vriezer temperaturen. Afval verminderen kan door te switchen van plastic naar glas, betere recycling en het gedeeld inkopen van lab benodigdheden. Deze veranderingen klinken misschien simpel en logisch, maar een complexere verandering is nodig: “LEAF gaat voor een groot deel over mindset,” vertelt Thomas Freese, LEAF-coordinator, “zoals apparatuur voor gebruik aan te zetten, omdat de apparatuur standaard uit staat. Nu is dat vaak andersom.”

Nobelprijswinnaar Professor Ben Feringa is het hiermee eens: “Naast het vinden van biomassa alternatieven voor fossiele brandstoffen of het onderzoeken van groene energiedragers, is het cruciaal dat dit soort onderzoek wordt uitgevoerd met een bepaalde mindset. De manier waarop we als wetenschappers materialen en data verzamelen moet zo duurzaam mogelijk zijn. Alleen dan is het mogelijk om daadwerkelijk duurzame alternatieven voor onze toekomst te ontwikkelen. De passie van onze jonge wetenschappers om dit soort vooruitgang te bereiken is bewonderenswaardig.” Van de zeven labs die een LEAF-award hebben ontvangen, vallen er vier onder Prof. Ben Feringa’s onderzoeksgroepen.

‘FSE is going green’ programma

De Faculteit werkt aan veel duurzame initiatieven en de meeste worden ondersteund door het ‘FSE is going green’ programma. Verschillende werkgroepen, die bestaan uit het personeel en de studenten van FSE, werken aan een verscheidenheid aan onderwerpen, zoals logistiek, kantines en catering, energie en reisgedrag. Het ‘FSE is going green’ programma wordt ondersteund door de RUG Green Office.

Artikelen over LEAF en Green Labs:

1Kaye, C. (2020). Media Briefings 2020. #3 Efficiency & Sustainability: Igniting Innovation. https://www.agilent.com/content/dam/about/newsroom/media-room/igniting-innovation/Efficiency-Sustainability-Igniting-Innovation-Media-Briefing.pdf

Laatst gewijzigd:20 maart 2023 10:36