Over ons Faculty of Science and Engineering

Hoogleraar Aravind en dr. Mokhov partner in NWO Perspectief-consortium: onderzoek naar ammoniak als brandstof

09 juni 2022

Hoogleraar PV Aravind en dr. Tolja Mokhov van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG) zijn partner in een consortium dat een Perspectief-subsidie heeft ontvangen van 3,2 miljoen. De subsidie is voor het project ‘AmmoniaDrive’ en is deels gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en deels door industriële en publieke partners. Binnen het consortium wordt onderzoek gedaan naar ammoniak als brandstof voor zwaar vervoer zoals de zeevaart. TU Delft is coördinator.

Aravind en Mokhov krijgen samen met de collega's van TU Delft en TU Eindhoven twee gedeelde PhD's. Er is financiering voor het ombouwen van het verbrandingslaserlab tot een verbrandings-/elektrochemisch-systeemlaserlab.

AmmoniaDrive

We hebben zo snel mogelijk alternatieven nodig voor fossiele brandstoffen zoals diesel en aardgas, onder andere om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen en zo klimaatverandering tegen te gaan. Voor zwaar transport zoals zeeschepen en grote vrachtwagens is ammoniak een interessante kandidaat-brandstof. Het gas, dat bekendstaat om zijn karakteristieke geur, heeft een relatief grote energiedichtheid. Daardoor kun je veel energie opslaan in een veel kleiner volume dan in groene waterstof. Het AmmoniaDrive-programma richt zich daarom op de vraag hoe je ammoniak op een energie-efficiënte, schone, betaalbare en vooral veilige manier kunt gebruiken om het huidige voornamelijk op diesel en stookolie gebaseerde zwaar transport te verduurzamen.

Perspectief

Het Perspectief-programma daagt onderzoekers uit om consortia te vormen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op die manier werken zij samen aan technologische innovaties met maatschappelijke impact en het creëren van economische kansen voor Nederland.

Laatst gewijzigd:16 juni 2022 11:33