Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO XS-beurs voor dr. Wlodarczyk-Biegun

09 september 2020

Dr. Malgorzata (Gosia) Wlodarczyk-Biegun van het Zernike Institute for Advanced Materials ( ZIAM ) heeft een NWO XS-subsidie van 50.000 euro ontvangen. Zij ontvangt de subsidie voor haar onderzoeksproject ‘3D Printed Human Trabecular Meshwork’. De categorie NWO XS wil nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Als pilot zijn aanvragers ook beoordelaar in het XS-beoordelingsproces.

Volgens gegevens van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is glaucoom de op één na meest voorkomende oorzaak van blindheid wereldwijd. Glaucoom wordt meestal veroorzaakt door beschadiging van de oogzenuw, door toename van de intra-oculaire druk als gevolg van verstopping van het zogeheten trabeculair netwerk. Momenteel is er geen toereikende genezing van glaucoom. Het doel van Wlodarczyk-Biegun’s project is om een nieuw type 3D-printtechniek te gebruiken om een synthetisch trabeculair netwerk te ontwikkelen. Dit synthetische netwerk kan worden gebruikt als model om verschillende medicijnen en therapieën te testen, of als implanteerbaar materiaal om niet-functioneel trabeculair netwerk te vervangen.

In deze ronde is aan vierentwintig aanvragers een NWO Open XS-beurs toegekend.

Laatst gewijzigd:09 september 2020 11:02