Over ons Faculty of Science and Engineering

Prestigieuze onderscheiding Royal Society of Chemistry voor Nobelprijswinnaar

09 mei 2017
Prof. Ben L. Feringa

Ben Feringa, hoogleraar organische chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft de Centenary Prize 2017 van de Royal Society of Chemistry gewonnen. De Centenary Prize is een onderscheiding voor excellente scheikundigen van buiten het Verenigd Koninkrijk met uitzonderlijk goede communicatieve vaardigheden. Professor Feringa ontvangt een geldbedrag van £ 5000, een medaille en een certificaat, en wordt bovendien uitgenodigd een serie lezingen te geven op de Britse Eilanden.

De Royal Society of Chemistry (RSC) is een vooraanstaand genootschap van scheikundigen dat zich ten doel stelt excellentie in de chemische wetenschappen te bevorderen. Deze 175 jaar oude Britse non-profitorganisatie voor scheikundigen heeft wereldwijd ruim 50.000 leden.

Professor Feringa: “Deze prestigieuze prijs van de Royal Society of Chemistry is een enorme eer. Ik vind het geweldig om deel uit te maken van deze club vermaarde scheikundigen die de afgelopen decennia de Centenary Prizes hebben gewonnen. Ik verheug me erop universiteiten in het Verenigd Koninkrijk te bezoeken en samen met collega’s en studenten de grenzen van ons vakgebied te verkennen.

Genomineerden voor de Centenary Prize worden beoordeeld op de originaliteit en impact van hun onderzoek en de kwaliteit van hun resultaten; deze uiten zich in publicaties, patenten of zelfs software. Een illustere lijst van vijftig voormalige winnaars van prijzen van de Royal Society of Chemistry heeft voor hun baanbrekende werk ook een Nobelprijs ontvangen. Onder hen Feringa zelf, die zijn Nobelprijs van 2016 deelde met Jean-Pierre Sauvage en Fraser Stoddart, ook Centenary Prize-winnaars.

Nobel Laureate Ben Feringa
Royal Society of Chemistry