Over ons Faculty of Science and Engineering

Subsidie voor onderzoek naar duurzame sinaasappelteelt – in samenwerking met Brazilië

06 april 2022
een zieke sinaasappelplant

Dirk-Jan Scheffers (hoogleraar moleculaire microbiologie) en Peter Deuss (hoogleraar scheikundige technologie) hebben samen met dr. Henrique Ferreira een subsidie van EUR 700,000 toegekend gekregen van de São Paulo Research Foundation (FAPESP) en NWO. De subsidie komt voort uit de samenwerking Brazilië-Nederland en is onderdeel van het zogenaamde Merian Fund. Scheffers, Deuss en Ferreira (State University of São Paulo at Rio Claro) gaan zich richten op duurzame sinaasappelteelt door gecontroleerde afgifte van antibacteriële verbindingen uit formuleringen op basis van microgellen. Het project zal door middel van interdisciplinair onderzoek en met het oog op duurzaam landschapsgebruik een bijdrage leveren aan de kennis over duurzame biomassaproductie voor de bio-economie.

De coördinatie van de Groningse activiteiten ligt bij Dirk-Jan Scheffers van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en Peter Deuss van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG). Zij ontvangen EUR 280,000 voor hun aandeel in het project en kunnen daarmee een postdoc en deeltijd analist aanstellen. Er zijn nog zes andere partners, bestaande uit universiteiten en bedrijven, waaronder de Universiteit van Maastricht.

Duurzame sinaasappelteelt

Koperzouten worden veel gebruikt in de (biologische) landbouw om bacteriële en schimmelplagen te bestrijden. Het nadeel is dat die zich ophopen in de bodem en daardoor nadelige neveneffecten hebben op gewassen en bodem. In dit project gaan Scheffers en Deuss samen met de partners duurzame bestrijdingsmiddelen in combinatie met nieuwe op microgel-gebaseerde doseringstechnologieën ontwikkelen en testen in het veld. Dit zal gebeuren in de sinaasappelteelt, omdat sinaasappels een van de belangrijkste landbouwgewassen in Brazilië zijn. Brazilië produceert meer dan de helft van al het sinaasappelsapconcentraat wereldwijd. Tenslotte wordt zowel de doeltreffendheid in de bescherming tegen plantziekten als het effect op de bodem geëvalueerd.

Merian Fund

Het Merian Fund is een fonds voor internationale samenwerking met opkomende wetenschapslanden. Onderzoekssamenwerking vanuit het Merian Fund heeft tot doel bij te dragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Het Merian Fund werkt samen met partners in Brazilië, China, India, Indonesië en Zuid-Afrika.

Henrique Ferreira (links) en Dirk-Jan Scheffers (rechts)
Laatst gewijzigd:21 april 2022 10:15