Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vier Vidi-subsidies toegekend

30 mei 2012

NWO heeft in de afgelopen weken aan vier onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) een Vidi-subsidie toegekend ter waarde van 800.000 euro. Vidi-beurzen zijn persoongebonden subsidies die bestemd zijn voor onderzoekers die aantoonbaar vernieuwend onderzoek doen. In de loop van dit jaar maakt NWO bekend welke andere aanvragen gehonoreerd worden. Tot nu toe zijn 8 Vidi-beurzen aan de Rijksuniversiteit Groningen toegekend.

Dr. Frank Dekker, Pharmaceutical Gene Modulation, Groningen Research Institute of Pharmacy

Expanding the molecular toolbox in anti-inflammatory drug discovery

Over de biochemie van ontstekingsmechanismen is nog onvoldoende bekend. Dekker wil onderzoek starten naar twee klassen van enzymen die ontstekingsreacties reguleren. Kennis over deze systemen moet een basis bieden voor de ontwikkeling van geneesmiddelen.

Dr. Reinoud Gosens, Molecular Pharmacology, Groningen Research Institute of Pharmacy

On the developmental origins of airway smooth muscle thickening in asthma

Astma is een chronische ziekte die de laatste decennia vaker voorkomt. De ziekte gaat gepaard met ontstekingen en vernauwing van de bronchiën. Die twee problemen kunnen tegenwoordig beter dan voorheen bestreden worden met medicijnen. Over een derde probleem, de verdikking van de gladde luchtwegspieren, is minder bekend. In het onderzoek wordt gezocht naar geneesmiddelen die dit verdikkingsproces kunnen tegengaan.

Dr. Syuzi Harutyunyan, Synthetic Organic Chemistry, Stratingh Institute for Chemistry

New concepts in sustainable catalytic asymmetric carbon-carbon bond formation

Voor industrieel gebruik zijn slechts weinig methoden beschikbaar waarmee men enantiomeer-zuivere tertiaire alcoholen en amines kan maken. Toch zijn deze verbindingen belangrijke grondstoffen voor de farmaceutische industrie. Harutyunyan wil onderzoek starten naar twee nieuwe katalytische methoden. Ze wil hiervoor een katalysator gebruiken die alle onderdelen van de reactie gelijktijdig activeert, een bijzondere aanpak. Het doel van het onderzoek is het verkrijgen van meer kennis over het fundamentele mechanisme om zo een goedkope, algemeen bruikbare methode te ontwikkelen die de huidige dure en beperkt bruikbare methoden kan vervangen.

Prof. dr. Matthias Heinemann, Molecular Systems Biology, Groningen Institute Biomolecular Sciences & Biotechnology

Paving the path for antibiotics killing dormant cells

Bacteriën in rusttoestand zijn minder kwetsbaar voor antibiotica met als gevolg dat ze een medische behandeling vaak overleven. Recent zijn echter methoden ontdekt waarmee men het aantal rustende cellen in een bacteriekolonie kan beïnvloeden. Het onderzoek van Heinemann richt zich op het verkrijgen van meer begrip van biologische systemen die een rol spelen in de overgang van een bacterie in rusttoestand naar een bacterie die bezig is zich te delen.

Laatst gewijzigd:06 februari 2017 14:53