Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De Sitter-leerstoel voor natuurkundige Bergshoeff

10 december 2009

De Rijksuniversiteit Groningen heeft de De Sitter-leerstoel op Theoretische Natuurkunde ingesteld. Deze vernoemde leerstoel is toegekend aan prof.dr. E.A. Bergshoeff om hem te eren voor zijn opmerkelijke, internationaal erkende bijdragen aan de wetenschap, in het bijzonder aan wat nu bekend is als de M-theorie. Vernoemde leerstoelen, ‘named chairs’, zijn speciaal omdat ze de naam mogen dragen van een, vaak historische, internationaal gerenommeerde wetenschapper.

Alternatief snaartheorie

Bergshoeff is hoogleraar aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Hij werkte aan de Brandeis Universiteit in Boston (VS), bij het ICTP in Triëste (Italië) en op het onderzoeksinstituut CERN in Genève (Zwitserland). In 1986 publiceerde hij met Sezgin en Townsend in een nu beroemd artikel een alternatief voor de snaartheorie: in plaats van snaren zou wiskundig gezien ook met membranen te werken zijn. Later ontwikkelde zich uit dit idee de M-theorie die vele verrassende toepassingen heeft gekregen in diverse onderzoeksgebieden.

Sinds 1991 is Bergshoeff aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden. In 2006 is hem het Nicolaas Muleriusstipendum toegekend. Bergshoeff heeft ongeveer 140 publicaties op zijn naam staan en hij bekleedt diverse functies bij Nederlandse en internationale, natuurkundige instanties. De benoeming van Bergshoeff op de De-Sitterleerstoel werd gevierd met het symposium ‘The Quantum Universe’ met sprekers uit binnen- en buitenland.

Einstein-De Sittermodel

Willem de Sitter (1872-1934), de naamgever van de nieuwe vernoemde leerstoel, studeerde wiskunde en natuurkunde aan de Groningse universiteit. De Sitter leverde grote bijdragen op het gebied van de kosmologie. In 1932 publiceerde hij samen met Einstein een theoretisch model voor het beschrijven van de uitdijing van het heelal. Het Einstein-De Sittermodel maakt gebruik van de veronderstelling dat het heelal een vlakke geometrie heeft en alleen materie bevat.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13