Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Nagelkerke ontvangt NWO XS-subsidie

13 september 2021

Dr. Anika Nagelkerke van het Groningen Research Institute for Pharmacy (GRIP) heeft een NWO XS-subsidie van 50.000 euro ontvangen. Zij ontvangt de subsidie voor haar project ‘Radiation-responsive nanoparticles for triggered drug release’.

Deeltjes met een grootte op nanoschaal hebben veel potentieel om te dienen als transportsysteem voor medicijnen. Met name deeltjes waaruit medicijnen vrijkomen in reactie op bepaalde stimuli zijn in dit opzicht veelbelovend. Hiermee zouden medicijnen op specifieke plaatsen in het lichaam afgegeven kunnen worden, bijvoorbeeld in kankercellen. Nagelkerke wil onderzoeken of externe straling, in de vorm van radiotherapie, zou kunnen dienen als een stimulus waardoor medicijnen vrijkomen uit nanodeeltjes. Zij zal hiervoor speciale nanodeeltjes ontwikkelen en daarin medicijnen laden. Deze deeltjes zullen worden blootgesteld aan radiotherapie, waarna wordt geanalyseerd of de medicijnen inderdaad zijn vrijgekomen.

NWO Open Competitie XS

De categorie NWO XS wil nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Als pilot zijn aanvragers ook beoordelaar in het XS-beoordelingsproces.

Laatst gewijzigd:13 september 2021 15:14