Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Cherukuri en prof. dr. Jayawardhana partner in MOOI-consortium The Heat is On

12 mei 2021

Dr. Ashish Cherukuri en Prof. Bayu Jayawardhana (ENTEG) zijn partners in een MOOI-consortium (missiegedreven onderzoek, ontwikkeling en innovatie). Het consortium ontvangt 3 miljoen euro voor hun project ‘The Heat is On’. Cherukuri en Jayawardhana ontvangen 300.000 euro om digitale tweelingtechnologieën te ontwikkelen, in te zetten en te gebruiken voor slimme procesoptimalisatie en -controle.

In de agrofood-, papier- en speciaalchemie wordt 40 tot 80% van de CO2-uitstoot veroorzaakt door warmtegedreven processen. Door het ontwikkelen en implementeren van een innovatief procesontwerp voor ontwatering, drogen en warmte-integratie, zal het recent toegekende, door de industrie gedreven innovatieprogramma The Heat is On het verbruik van fossiele brandstoffen verminderen en de energie-efficiëntie verhogen. Dit leidt tot ruim 3,0 Mton CO2-reductie in 2030.

Binnen The Heat is On werken partners in de agrofood-, papier- en speciale chemische industrie samen om de procesefficiëntie te verhogen door scheidings- en droogprocessen te optimaliseren en het potentieel voor warmte-opwaardering te vergroten. Digital twinning, het maken van een exacte digitale kopie van een proces, wordt gebruikt voor slimme procesoptimalisatie en -controle. The Heat Is On is ontwikkeld met industriële partners, MKB, onderzoeksinstituten en universiteiten, en wordt gecoördineerd door het Institute for Sustainable Process Technology (ISPT).

Veel innovatieve technologieën voor energiereductie in door warmte aangedreven processen zijn ontwikkeld op laboratorium- of kleine pilotschaal. Door de complexiteit en samenhang van processen in bedrijven blijft vertaling naar industriële toepassing echter lastig. Dit project heeft tot doel de toepassing van innovaties te versnellen door een case-based aanpak voor integratie in de bestaande procesindustrie.

The Heat is On zal vooral kijken naar een combinatie van de volgende zaken:

• Efficiënt ontwateren en drogen met behulp van high-solid-technologieën die resulteren in 10% minder te verdampen / drogen water en vervolgens energiereductie.
  • Gecombineerde warmte-integratie en drooginnovatieconcepten die resulteren in 50% minder fossiele brandstofverbruik voor drogen.
  • Slimme productieoplossingen die resulteren in 10% energiebesparing dankzij verbeterde procesbeheersing.

The Heat is On wordt ondersteund door het Topsector Energy Multi-year Mission-driven Innovation Program 7: een CO 2 -vrij industrieel warmtesysteem.

The Heat is On
Laatst gewijzigd:12 mei 2021 14:38