Over ons Faculty of Science and Engineering

Decaan Jasper Knoester neemt afscheid van Groningse bètafaculteit

08 september 2021

Professor dr. Jasper Knoester wordt met ingang van 1 januari 2022 decaan van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Sinds 2010 is Knoester decaan van de Groningse bètafaculteit, de Faculty of Science and Engineering, en prorector aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Sinds 2012 is hij tevens voorzitter van het landelijke bètadecanenoverleg.

Na meer dan 30 jaar aan de Faculty of Science and Engineering (FSE) gaat Knoester een nieuwe uitdaging aan bij de Universiteit Leiden. Knoester kijkt met trots terug op de successen van de Groningse faculteit en haar slagkracht bij de ontwikkelingen in het onderzoek en onderwijs.

Faculteit met vernieuwing en durf

Knoester kenmerkt de Groningse bètafaculteit als “een voorloper als het gaat om vernieuwing en durf. Door onze Groningse bescheidenheid zijn we niet gewend dat zo te zien of te zeggen maar ons onderzoek en onderwijs is excellent – dat blijkt tevens uit de prestigieuze grants en prijzen – en dat wordt landelijk en ook over onze landsgrenzen herkend”.

Prof. dr. Jasper Knoester (foto: Elmer Spaargaren)

Ook rekent Knoester de introductie van interdisciplinaire onderzoekthema’s, en het ontwikkelen van een engineering-profiel in de opleidingen en het onderzoek, tot de successen van de Groningse faculteit. In 2013 bood de FSE, als eerste bètafaculteit van Nederland, tien van haar bacheloropleidingen tegelijk in het Engels aan. Het bracht vele buitenlandse studenten naar Groningen. Het aantal studenten aan de faculteit is mede daardoor de laatste jaren gegroeid en voorziet daarmee in de grote behoefte aan bètatechnisch opgeleiden. Ook heeft de faculteit vele internationale banden opgebouwd met universiteiten en instituten in Azië en Latijns-Amerika.

De kracht van samenwerken

Samenwerken was en is voor Knoester het vertrekpunt voor een goed draaiende faculteit. “Ik geloof in de kracht van samenwerken. Binnen disciplines, maar zeker ook tussen disciplines en met partners buiten de universiteit. Het geheel is meer dan de som der delen is een motto waar ik sterk aan hecht.”

Wortels in natuurkunde

Knoester startte zijn wetenschappelijke loopbaan als student Theoretische Natuurkunde aan de Universiteit van Utrecht en promoveerde in 1987 aan diezelfde universiteit. Na een postdoc-positie aan de University of Rochester in de Verenigde Staten landde hij als Huygens Fellow in Groningen bij de vakgroep Chemische Fysica en werd daar in 1993 benoemd tot Hoogleraar Theorie van de Gecondenseerde Materie aan het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM). In 2003 werd hij benoemd tot directeur van het ZIAM.

Laatst gewijzigd:08 september 2021 13:28