Over ons Faculty of Science and Engineering

Drie ERC Synergy grants voor Groningse onderzoekers

26 oktober 2023

De European Research Council heeft drie Synergy Grants toegekend aan onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (FSE). Prof. dr. Dirk Slotboom ontvangt een subsidie van EUR 2,1 miljoen voor het project ‘GRAIL’. Prof. dr. Sijbren Otto ontvangt een subsidie van EUR 3,4 miljoen voor het project ‘MINILIFE’. Prof. Elisabetta Chicca ontvangt een subsidie van EUR 2,7 miljoen voor het project ‘SWIMS’.

De ERC Synergy Grants maken interdisciplinaire samenwerking op fundamenteel wetenschappelijk niveau tussen meerdere toponderzoekers mogelijk. Het zijn de grootste en meest competitieve subsidies van de European Research Council (ERC).

Prof. Dirk Slotboom
Prof. Dirk Slotboom (photo by Inge Hoogland)

Prof. dr. Dirk Slotboom (Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) | project: GRAIL - Time-resolved imaging of membrane transporter dynamics under physiological ionic gradients

In dit project (met een totale subsidie van EUR 11,6 miljoen) gaan de onderzoekers voor het eerst real-time zicht krijgen op de werking van de moleculaire machines (membraaneiwitten) die ervoor zorgen dat cellen stoffen uit de omgeving kunnen opnemen. De gegevens die dit gaat opleveren, zullen totaal nieuwe inzichten geven in de fundamentele biofysica van membraaneiwitten, evenals het diepere mechanistische begrip dat nodig is om bijvoorbeeld beter te begrijpen waarom mutaties in membraantransporteurs ernstige geestesziekten kunnen veroorzaken, of hoe drugs op moleculair niveau werken.

Naast Slotboom is vanuit de RUG prof. dr. Wiktor Szymanski betrokken bij het project. Het project wordt gecoördineerd door prof. Arwen Pearson van de Universiteit Hamburg.

Prof. Sybren Otto
Prof. Sijbren Otto

Prof. dr. Sijbren Otto ( Stratingh Institute for Chemistry ) | project: MINILIFE - Leven maken zoals we het nog niet kennen

Kan leven worden gecreëerd in het laboratorium? En kan dit gebeuren met moleculen die sterk verschillen van de moleculen die we in alle huidige levensvormen aantreffen? Dit zijn enkele van de vragen die aan bod zullen komen in het project "MiniLife" (totale subsidie EUR 13 miljoen). Het project bouwt voort op het baanbrekende werk van Otto aan synthetische moleculen die zichzelf kunnen reproduceren door zichzelf te kopiëren. Het doel is nu om deze moleculen te integreren in celachtige compartimenten en de resulterende cellen te laten groeien, delen en Darwiniaanse evolutie te laten ondergaan. Het resultaat zal een volledig synthetisch chemisch systeem zijn dat het leven dichter benadert dan enig ander dergelijk systeem tot nu toe, maar verschilt van het leven zoals wij dat kennen.

Coördinator van dit project is prof. Andrew Griffiths van de Universiteit Parijs. De andere partners in deze samenwerking zijn prof. Eörs Szathmáry van de Parmenides Foundation (Duitsland) en prof. Gonen Ashkenasy van de Ben-Gurion University of the Negev, Israël.

Prof. Elisabetta Chicca
Prof. Elisabetta Chicca (photo by Sylvia Germes)

Prof. dr. Elisabetta Chicca ( Zernike Institute for Advanced Materials , CogniGron )| project: SWIMS - Transforming IoT Sensory Systems for a Sustainable Future

SWIMS revolutioneert het landschap van slimme draadloze multimodale sensorische systemen. Door gebruik te maken van bio-geïnspireerde ontwerpprincipes past SWIMS de hardware aan om uitzonderlijke energie-efficiëntie te bereiken, met name in eventdetectie en communicatie. Dit project is cruciaal voor de duurzame inzet van miljarden Internet of Things (IoT)-knooppunten, die een slimme economie en maatschappelijke groei bevorderen met een minimale impact op het milieu en een minimaal energieverbruik. De samenwerking van vier vooraanstaande onderzoekers, RUG hoogleraar Elisabetta Chicca in samenwerking met hoogleraren Fettweis (TU Dresden), Flandre (UC Leuven) en Ionescu (EPFL), heeft geleid tot een innovatief end-to-end stochastisch analoog spiking* neuromorf concept voor SWIMS-knooppunten. Het richt zich op uitdagingen in het genereren, verwerken en communiceren van sensor-spikingsignalen, waarbij inspiratie wordt gehaald uit de natuur. Het project SWIMS wordt gefinancierd met in totaal 13,5 miljoen EUR in het kader van het ERC Synergy-programma.

[*Het concept van spiking neurale netwerken is dat het de werking van hersenen nabootst door het geheugen (d.w.z. de synaps in de hersenen) en verwerkingseenheden (d.w.z. de neuronen in een brein) in elkaars nabijheid te integreren].

Laatst gewijzigd:16 november 2023 09:27