Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Saal van Zwanenberg Ereprijs voor Erik Frijlink en Onderzoeksprijs voor student

15 november 2023

Op 14 november ontvingen zowel een professor als een student van de Groningse Bètafaculteit een Dr. Saal van Zwanenberg prijs: prof. dr. Erik Frijlink kreeg de Dr. Saal van Zwanenberg Ereprijs uitgereikt en student Tram Nguyen ontving de Dr. Saal van Zwanenberg Onderzoeksprijs (2e prijs). De prijsuitreiking vond plaats bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) in Haarlem.

Deze landelijke prijzen worden uitgereikt om wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe medicijnen te stimuleren. Frijlink ontving de prijs van EUR 25.000 samen met twee andere onderzoekers voor hun wetenschappelijke prestaties op het gebied van toediening van geneesmiddelen. Nugyen ontving de prijs van EUR 2000 voor excellent Masteronderzoek op het gebied van Farmaceutische Wetenschappen.

Erik Frijlink - verbeterde toediening van medicijnen

Frijlink ontving de prijs samen met prof. dr. Joke Bouwstra (Universiteit van Leiden) en prof. dr. ir. Wim Hennink (Universiteit Utrecht) vanwege hun ‘heldenstatus’ in dit specifieke vakgebied.

Erik Frijlink is sinds 1998 hoogleraar Farmaceutische Technologie en Biofarmacie aan de Faculty of Science and Engineering in Groningen. Met zijn onderzoeksgroep richt hij zich op de ontwikkeling van geavanceerde technologieën voor verbeterde toediening van medicijnen. Zo ontwikkelde hij een innovatieve poederinhalator tegen astma en COPD, de Novolizer. Deze inhalator, gevolgd door de Twincer, boden vele voordelen ten opzichte van bestaande inhalatoren. Wereldwijd zijn al meer dan 300.000 mensen met door Frijlink ontwikkelde technieken behandeld. Frijlink en zijn team kijken nu ook naar nieuwe toepassingen, waaronder toediening van vaccins via inhalatie.

Tram Nguyen - behandeling van diabetes type 2

Studente Medical Pharmaceutical Sciences Tram Nguyen keek voor haar onderzoek ‘Cost-effectiveness assessment of additional treatment with sodium-glucose co-transporter 2 inhibitors on diabetic kidney disease in The Netherlands’ naar de kosteneffectiviteit van de toevoeging van SGLT2-remmers (natriumglucose-cotransporter 2-remmers) bij diabetische nierziekte in Nederland. Aan de hand van een gezondheidseconomisch model berekende ze de lange termijn gezondheidswinst en de lange termijn kostenconsequenties. Ze schatte de toevoeging van dit medicijn als kosteneffectief.

De jury gaf aan dat de resultaten van Tram’s onderzoek zeer relevant zijn voor de huidige richtlijnen rondom de behandeling van diabetes type 2. Ook prees de jury haar voor haar zelfstandige houding gedurende het onderzoek.

Stimuleren wetenschappelijk onderzoek

De KHMW en de Dr. Saal van Zwanenberg Stichting reiken de Ereprijs ter waarde van 25.000 euro eenmaal in de twee jaar uit. Jaarlijks worden drie onderzoeksprijzen uitgereikt aan masterstudenten in de medische en farmaceutische wetenschappen die een masterscriptie over een geneesmiddel hebben geschreven. Door het toekennen van prijzen en beurzen aan wetenschappers en studenten stimuleert de Stichting wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe medicijnen.

Laatst gewijzigd:07 maart 2024 08:30