Over ons Faculty of Science and Engineering

10 miljoen euro van NWA voor HAICu-consortium

11 juli 2023

Het HAICu-consortium, onder leiding van onze prof. dr. Lambert Schomaker, is een NWA-ORC subsidie toegekend van 10,3 miljoen. Dit heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) bekendgemaakt. NWA-ORC is het programma ‘Onderzoek op Routes door Consortia’ van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het consortium ontvangt de subsidie voor het interdisciplinaire project ‘HAICu: digital Humanities - Artificial Intelligence - Cultural heritage’. De NWO voert sinds 2018, in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), het onderzoeksprogramma van de Nationale Wetenschapsagenda uit. Het grootste doel daarbij is om antwoord te geven op vragen vanuit de samenleving.

Het HAICu-consortium bestaat in totaal uit tientallen partners, waaronder verschillende andere universiteiten en hogescholen en maatschappelijke organisaties. Lambert Schomaker is onderzoeker bij het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence van de Faculty of Science and Engineering.

prof. dr. Lambert Schomaker

HAICu: digital Humanities - Artificial Intelligence - Cultural heritage

In het HAICu-project werken AI- en Digital Humanities-onderzoekers samen met erfgoedprofessionals en geïnteresseerde burgers aan wetenschappelijke doorbraken om grootschalige multimodale digitale erfgoedcollecties in context te ontsluiten, te koppelen en te analyseren. De uitzonderlijke uitdagingen van het cultureel erfgoed bieden een unieke kans om de grenzen van AI te verleggen. Toekomstige technieken moeten buiten het laboratorium gebruikt kunnen worden, leren van zo min mogelijk voorbeelden en continu leren van gebruikers. Deze technieken moeten rekening houden met de maatschappelijke vraag naar verantwoorde en verklaarbare methoden voor het maken van multimodale verhalen over ons cultureel erfgoed die verder reiken dan de huidige grote taalmodellen.

NWA-ORC

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voert in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het onderzoeksprogramma Nationale Wetenschapsagenda uit. Doel hiervan is om met kennis een positieve en structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij van morgen. In de NWA-ORC werken interdisciplinaire consortia aan de 25 NWA-routes.

Andere NWA-projecten

• prof. dr. Moniek Tromp, Faculty of Science and Engineering, is een van de initiatiefnemers van het Battery NL-project
Laatst gewijzigd:26 juli 2023 12:48