Over ons Faculty of Science and Engineering

1,5 miljoen euro voor computermodellering van supersnelle MRI

03 september 2019

Dr. Cristóbal Bertoglio krijgt een ERC Starting Grant voor de computermodellering van supersnelle MRI-opnames van het cardiovasculaire systeem. De Starting Grant bedraagt 1,5 miljoen euro en is bedoeld voor getalenteerde jonge onderzoekers, zodat ze een onderzoeksteam kunnen opzetten om vijf jaar lang onderzoek te doen. Het doel van Bertoglio’sonderzoeksproject, CardioZoom, is het mogelijk maken van kwantitatieve MRI’s van dunne cardiovasculaire structuren met zeer korte MRI-scantijden.

Dr. Cristóbal Bertoglio

Dr. Cristóbal Bertoglio houdt zich bezig met computationele en numerieke wiskunde. Hij is als onderzoeker verbonden aan het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence binnen de Faculty of Science and Engineering.

MRI ongeschikt voor dunne cardiovasculaire structuren

Computermodellering van het cardiovasculaire systeem heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd voor het verbeteren van klinische resultaten voor een aantal ziekten. Voor het verzamelen van cardiovasculaire data heeft Magnetic Resonance Imaging (MRI) doorgaans de voorkeur. Echter, MRI is helaas onbetrouwbaar als het gaat om een beeld van het bewegen van dunne structuren als kleppen en wanden van arteriën, de atria en het rechterventrikel, en er zijn lange, complexe scans nodig voor het linkerventrikel.

Met CardioZoom wil Bertoglio niet alleen nieuwe methoden ontwikkelen om computermodellen voor deze uitdagende anatomische structuren te individualiseren, maar ook MRI’s vereenvoudigen en daarmee de scantijden drastisch te verkorten, zonder dat hij daarbij afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van de geïndividualiseerde modellen. Als het project een succes wordt, kan dit leiden tot nieuwe manieren waarop cardiovasculaire ziekten worden onderzocht én tot nieuwe diagnostische middelen.

Laatst gewijzigd:05 november 2019 11:47