Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Agenda

Congres: Nieuw Licht op Leo Polak

Wanneer:do 12-03-2015 om 13:30
Waar:Van Swinderenhuys, Oude Boteringestraat 19

Tweedaags congres (donderdag 12 en vrijdag 13 maart), georganiseerd door de Faculteit Rechtsgeleerdheid

Dit congres gaat over een vurig pleitbezorger van de open samenleving en een van de peetvaders van het Nederlandse humanisme. Op zijn leven wordt nieuw licht geworpen door recent onderzoek. Het onlangs beschikbaar komen van zijn dagboeken, die hij veertig jaren lang bijhield, is daarbij één van de interessantste nieuwe bronnen.

Jurist en filosoof, vrijdenker en humanist, seksueel- en onderwijshervormer, hoogleraar en antifascist Leo Polak leeft in onze dagen vooral voort door zijn tragische dood. Al vóór de jodenvervolgingen werd de Groninger hoogleraar in de wijsbegeerte als politiek delinquent opgepakt, nadat de toenmalige foute rector van de Groningse Universiteit een brief van Polak met een anti-Duitse passage aan de bezetter had overhandigd. In december 1941 stierf Polak in Sachsenhausen.

Aanmelden via polakcongres gmail.com

Volledig programma en meer informatie