Over ons Faculty of Science and Engineering

Vier onderzoekers ontvangen NWO XS-subsidie voor gedurfd onderzoek

18 november 2022

Vier onderzoekers aan de Faculty of Science and Engineering hebben een XS-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO): dr. Paula Dalcin Martins (GELIFES), prof. dr. Peter Deuss (ENTEG), dr. Andrea Giuntoli (Zernike Institute), en dr. Riccardo Iacovelli (GRIP). De ENW-XS-subsidies worden toegekend aan vernieuwend en gedurfd onderzoek met een snelle analyse van een veelbelovend idee. De subsidie bedraagt EUR 50.000.

In april en juli (2022) ontvingen vier respectievelijk twee andere onderzoekers aan de Bètafaculteit van Groningen ook een ENW-XS subsidie van NWO.

Using a virus-host system to unravel viral impacts on soil carbon cycling

Dr. Paula Dalcin Martins | Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES)
Virussen zijn de meest voorkomende biologische entiteiten op aarde. Bodemvirussen worden echter nauwelijks onderzocht en virale effecten in bodems zijn enorm niet gekwantificeerd. Hier, met behulp van een nieuwe benadering, stel ik voor om voor de eerste keer experimenteel te kwantificeren in welke mate bodemvirussen de koolstofcyclus moduleren, inclusief de uitstoot van koolstofdioxide, door hun bacteriële gastheer aan te vallen. De resultaten van dit project zullen uitwijzen of virussen potentieel hebben voor exploitatie in nieuwe biotechnologische toepassingen om de uitstoot van broeikasgassen in de bodem te beheersen en koolstof in de bodem vast te houden.

Peter Deuss
Lignin to nutraceuticals: Tuning biological factories to convert cheap renewable carbon from plant waste

Prof. dr. P.J. (Peter) Deuss | Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG)
Bio-raffinaderijen produceren uit plantenafval, energie, brandstoffen en chemicaliën. Deze faciliteiten zijn essentieel om onze afhankelijkheid van fossiele grondstoffen af te bouwen richting een circulaire economie. Tot nu toe zijn nieuwe bio-raffinaderijen afhankelijk van subsidies. Om ze economisch rendabel te maken is de productie van nieuwe hoogwaardige producten een must. Hier doen we high-risk, high-gain voorstel voor de ontwikkeling om nutraceuticals van hoge waarde te produceren uit fracties door het gebruik van gistfabriekjes van thermisch-bewerkt hout afval van lage waarde. We mikken op meervoudig onverzadigde vetzuren die een belangrijk onderdeel van ons dieet zijn en gebruikt worden in producten zoals babymelk.

Vibrational Healing: A New Strategy to Design Self-healing Materials

Dr. A. (Andrea) Giuntoli | Zernike Institute for Advanced Materials
Bestaande zelf-herstellende materialen kunnen interne schade repareren dankzij een hoge mobiliteit op moleculaire schaal. Veel van dit soort materialen zijn daarom intrinsiek zacht. Voorlopige moleculaire computersimulaties hebben echter laten zien dat het in harde materialen mogelijk is om op nanoschaal een hoge mobiliteit te genereren door oscillerende vervorming met bepaalde frequentie en intensiteit. Het doel van dit project is om dit mechanisme op te schalen tot macroscopisch niveau zodat het gebruikt kan worden voor het ontwerp van harde zelf-herstellende materialen.

Riccardo Iacovelli
Superfood mushrooms: just delicacies or also a valuable source of anti-Alzheimer’s medicines?

Dr. R. (Riccardo) Iacovelli | Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP)
Ongeveer 50 miljoen mensen wereldwijd hebben de ziekte van Alzheimer. Op het moment is alleen symptoombestrijding mogelijk. Daarom moeten er nieuwe geneesmiddelen worden ontwikkeld zodat deze ziekte in de toekomst genezen kan worden. Schimmels zijn een buitengewoon rijke bron van nieuwe geneesmiddelen. Eén schimmel in het bijzonder produceert kleine hoeveelheden van bepaalde moleculen met bevestigde anti-verouderings en anti-Alzheimer eigenschappen. Met dit project willen we de biosynthese van deze moleculen engineeren zodat we die op grote schaal kunnen produceren. Dit zal ons in staat stellen om nieuwe en potentere varianten van deze moleculen te ontwikkelen om Alzheimer te behandelen.

Meer over NWO-XS

Laatst gewijzigd:01 december 2023 14:06