Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse Bèta wetenschapswinkel in de prijzen met schoner productieproces voor PUR

10 juni 2010

De Bèta wetenschapswinkel sleept een prijs in de wacht in de competitie voor de beste studentonderzoeksprojecten van de wetenschapswinkels in Nederland en België.

Het project van Jeroen Vetter, masterstudent Technische Bedrijfskunde, is verkozen uit 19 inzendingen van 8 universiteiten. De projecten zijn door een onafhankelijke jury beoordeeld op maatschappelijke relevantie, wetenschappelijke kwaliteit en originaliteit. Voorzitter van de jury is Jacqueline Cramer, voormalig minister van VROM.

De keuze is bijzonder. Het onderwerp is van groot belang, maar moeilijk toegankelijk: een alternatief en veiliger productieproces voor MDI, de belangrijkste grondstof voor polyurethaan. Het gangbare industriële productieproces voor MDI is gebaseerd op fosgeen. Fosgeen is een zeer giftig gas, controversieel wegens gebruik als chemisch wapen. Jeroen Vetter toont aan dat een fosgeenvrij productieproces technisch en economisch haalbaar is. Hij wijst concrete stappen aan om een commercieel proces mogelijk te maken.

De vraag is aan de wetenschapswinkel voorgelegd door regionale milieuorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in een stage bij Fluor B.V.; begeleiders bij de RUG waren prof. Francesco Picchioni en drs. Wouter Prins.

Op 8 juni organiseerden de Groningse wetenschapswinkels een postermiddag waar studenten hun projecten presenteerden. De posters zijn te zien in de Plaza WSN (Faculteit Bedrijfskunde en Economie) t/m 18 juni, voor latere vertoningen.

Castel heeft een impressie van de middag gemaakt, waarin het onderzoek van Jeroen Vetter uitvoerig in beeld komt.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13