Ons onderzoek wordt uitgevoerd binnen het Groningse Instituut voor Onderwijskundig
Onderzoek (GION), waardoor er een goede aansluiting is tussen
het onderzoek dat we doen en het onderwijs dat we geven. Dit
betekent dat jouw onderzoeksproject (Masterthese) wordt begeleid
door onderzoekers die actief zijn in het onderzoeksveld en dat je
project nauw verbonden zal zijn met een groter
onderzoeksinitiatief.
Voorbeelden van actueel onderzoek
vind je op de GION-webpagina's.
Staf Onderwijsinnovatie
prof. dr. Roel
Bosker
Expertise: onderwijs en ongelijke kansen, bewegen en
leren, evidence based onderwijs, referentieniveaus, peilingen,
onderwijsevaluatie en multilevel modellen.
prof. dr. Adrie Visscher
Expertise: opbrengstgericht werken.
dr. Hanke
Korpershoek
Expertise: evidence-based education, keuzetheorieën,
motivatie, nieuwsgierigheid, klassenmanagement, schoolsystemen en
onderwijs in Oost-Azië.
dr. Ralf
Maslowksi
Expertise: onderwijsbeleid, onderwijsorganisatie,
burgerschapseducatie, vergelijkende onderwijskunde.
dr. Lyset Rekers-Mombarg
Expertise: schooleffectiviteits- en evaluatieonderzoek in
het primair en secundair onderwijs, onderzoek naar
onderwijsorganisatie en -beleid, meetniveau analyses.
dr. Lieneke
Ritzema
Expertise: schrijfonderwijs, Engelstalige vaardigheid,
stage-coördinator, coördinator wetenschapswinkel.
Thesis
onderwerpen
Dit zijn een aantal voorbeelden van thesis onderwerpen die
in de afgelopen jaren zijn gebruikt:
Leiderschapspraktijken van schoolleiders.
Invloed van SES, geslacht, etniciteit en prestatiemotivatie op
het schooladvies.
Voorspellende waarde van het schooladvies en de centrale
eindtoets.
Attitudes van niet-academische leerkrachten tegenover
academische leerkrachten.
Commitment van startende docenten.
Studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een
migratieachtergrond.
Mindset en feedback in het primair onderwijs.
Klassenmanagement bevorderen door Virtual Reality.
Meten van schooleffectiviteit in het basisonderwijs.
Burnoutsymptomen onder leerkrachten.
Zelfregulerende vaardigheden van groep 8 leerlingen.
Achterblijvende leerprestaties bij begrijpend lezen.
Stress en bevlogenheid van leerkrachten in het primair
onderwijs.