Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenKunst- en cultuurwetenschappenLandschapsgeschiedenis
Header image Landschapsgeschiedenis

Landschapsgeschiedenis

Kenniscentrum Landschap

Het onderzoek op het gebied van Landschapsgeschiedenis vindt plaats binnen het levendige Kenniscentrum Landschap.

Een van de vier hoofddoelen van het Kenniscentrum Landschap van de RUG is de uitbouw en verdieping van de wetenschappelijke kennis over de opbouw, ontstaansgeschiedenis en actuele betekenis van de Nederlandse en Europese cultuurlandschappen. Dit fundamenteel-wetenschappelijke onderzoek wordt uitgevoerd binnen (meerjarige) onderzoeksprojecten van universitaire medewerkers, promovendi en postdocs van de leerstoelgroep Landschapsgeschiedenis. Organisatorisch wordt dit onderzoek ondergebracht in het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek Groningen (ICOG).

Het Centrum richt zich op vijf thema's:

  • Holocene kust- en veenlandschappen van het Wadden- en Zuiderzeegebied: kolonisatie, ontginning en waterbeheer ca 800 – ca 1600
  • Landschap, economie en samenleving van de Pleistocene zandlandschappen van de Nederlanden tijdens de middeleeuwen  en vroege nieuwe tijd;
  • Vergelijkend en interdisciplinair onderzoek naar kastelen, buitenplaatsen en landgoederen vroeger en nu;
  • De landschapsbiografie als instrument voor ruimtelijke planning, landschapsontwerp en landschapsbeheer;
  • Historische ecologie als instrument voor de verbinding van natuurbeheer en erfgoedzorg.

Meer informatie: prof.dr.ir. Theo Spek

  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Het Kenniscentrum Landschap

    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Landschap in beeld

    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    Unifocus - Landschapsbiografie van de Drentsche Aa

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Martijn Horst

    Projectleider cultuurhistorie & landschap bij Cultuurland Advies

    Na mijn bachelor Natuur- en Landschapstechniek wilde ik mij meer verdiepen in het landschap van Nederland. Je komt dan al snel uit bij de mastertrack Landschapsgeschiedenis. Hier krijg je naast de theorie over het Nederlandse landschap, veel handvatten aangereikt om zelf fundamenteel of toegepast onderzoek te doen.

    De theoretische kennis komt onder andere terug in het vak Landschappen van Nederland, waar je uitgebreid leert hoe alle landschappen in ons land zijn opgebouwd en ontstaan. Eén van de onderzoeksmethodes die je leert is paleografie: het leren lezen van oude handschriften. Daarnaast krijg je uitgebreide kennis van historische cartografie en GIS-software.

    Al deze vakken gebruik in mijn dagelijkse werk nog steeds erg veel. Want mijn werk bestaat voor een groot deel uit toegepast onderzoek. Eerst als zzp'er, tegenwoordig als Projectleider Cultuurhistorie bij Cultuurland Advies. Bij dit adviesbureau ben ik verantwoordelijk voor de cultuurhistorische tak. Wij zetten het toegepast onderzoek om in een kansrijk product. Je moet dan denken aan een cultuurhistorische waardenkaart voor een gemeente, een kansencatalogus voor een landschapsontwerper of een visie voor een lokale vereniging.

    Het leuke daaraan is dat ik niet alleen bezig ben met het daadwerkelijke onderzoek, maar ook intensief bezig ben met het proces. Van het bedenken van het product tot het analyseren van beleid en van het leiden van een discussie tot het geven van een presentatie. Dat maakt dat niet alleen het Nederlandse landschap veel variatie in mijn werk biedt, maar zeker ook alle zaken daaromheen.

    Sluiten
    – Martijn Horst
  • Testimonial van Eugenie van Heijgen

    Binnen de vakken is veel ruimte voor je eigen interesses

    In 2012 begon ik mijn mastertrack Landschapsgeschiedenis in Groningen. Ik deed toen al de master Landschapsarchitectuur & Planning in Wageningen. Deze master beviel heel goed maar ik miste historisch perspectief en inzicht in de menselijke invloed op de landschapsontwikkeling van Nederland. Ik besloot daarom om naast deze master, de track Landschapsgeschiedenis in Groningen te doen. Voor mij is dit een hele goede combinatie waarin cultuur, natuur en geschiedenis samenkomen.

    Deze samenhang wordt ook meteen heel tastbaar in mijn gecombineerde masterscriptie. Hierin onderzoek ik door middel van een historische analyse op welke manier de uitoefening van de jacht invloed heeft gehad op de landschapsontwikkeling van de Veluwe. Tevens analyseer ik het actuele debat rondom de jacht. 

    Binnen de vakken is veel ruimte voor je eigen interesses en kan je bijvoorbeeld onderzoek doen naar een onderwerp dat jij leuk vindt. Zo heb ik tijdens het vak Inleiding Cultuurlandschappen een historische analyse gedaan naar het landschap van mijn eigen woonplaats; Wageningen. Tijdens de master leer je hoe je een dergelijke analyse stapsgewijs uitvoert. Dat is ontzettend leerzaam.

    Het programma is praktijkgericht. Je bent veel op excursie en trekt intensief met je studiegenoten en docenten op. Als ik de mogelijkheid heb zou ik later wel bij een adviesbureau of een natuur beherende organisatie willen werken. Maar ik vind onderzoek ook heel leuk dus misschien dat een PhD ook nog een optie is.

    Sluiten
    – Eugenie van Heijgen
  • Testimonial van Rianne Luring

    Het is een goede balans tussen de verdiepende theorie en de praktijk van de Landschapsgeschiedenis. Als ik de master zou moeten samenvatten in drie woorden, dan zouden dat de woorden uniek, interdisciplinair en vrij zijn.

    Ik heb voor de Master Landschapsgeschiedenis gekozen omdat deze master een goede aanvulling is op mijn bachelor Landschapsarchitectuur. Het studieprogramma leek mij erg interessant en afwisselend, en de docenten waren ook allemaal heel enthousiast.

    Uniek, interdisciplinair en vrij

    Inmiddels ben ik zelf ook erg enthousiast over de master! Het is een goede balans tussen de verdiepende theorie en de praktijk van de Landschapsgeschiedenis. Als ik de master zou moeten samenvatten in drie woorden, dan zouden dat de woorden uniek, interdisciplinair en vrij zijn. Je kunt ervoor kiezen om veel practica te doen in de vorm van veldweken. Daarnaast is de master interdisciplinair, wat betekent dat het vak te maken heeft met heel veel andere vakgebieden. Afhankelijk van je bachelor en/of interesse kun je combinaties maken tussen deze verschillende vakgebieden. Je kiest zelf welke vakken je volgt (er zijn natuurlijk wel een aantal verplichte vakken) en daarnaast kun je echt je eigen wending geven aan de vakken, door de onderwerpen te kiezen die jouw interesse hebben.

    Werkdruk

    De tijd die je aan de master kwijt bent, is afhankelijk van je eigen studieplanning. Ik ben over het algemeen vijf dagen in de week met de master bezig, waarbij de verhouding grofweg 25% college en 75% zelfstudie is.

    Sluiten
    – Rianne Luring
printOok beschikbaar in het: English