Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Hoe maak je batterijen veiliger?

Batterijbouwers van de RUG
30 oktober 2025
Giuseppe Portale werkt aan veiligere batterijen, die niet spontaan vlam vatten. De onderzoekers in zijn groep testen de innovaties door zelf kleine knoopcellen te maken. Die plaatsen ze in deze batterij-tester, waar ze met tientallen tegelijk worden opgeladen en ontladen totdat ze de geest geven.

Er is een kleine kans dat oplaadbare lithiumbatterijen vlam vatten, exploderen of een bijtende vloeistof (het elektrolyt) lekken. Dat kan spontaan gebeuren, meestal tijdens het opladen. Maar een verkeerd gebruik, een slechte kwaliteit batterij of een beschadiging maakt het risico flink groter. Giuseppe Portale, adjunct hoogleraar Polymeerchemie en -natuurkunde aan de RUG werkt daarom aan veiliger batterijen.

FSE Science Newsroom | René Fransen

In commerciële lithium-ion batterijen zit een vloeistof, de elektrolyt, die ervoor zorgt dat geladen lithium-ionen zich gemakkelijk tussen de positieve en negatieve elektrode bewegen. De elektrolyt maakt ook de chemische reacties mogelijk waarmee elektriciteit wordt opgewekt, en waardoor de batterij wordt opgeladen en ontladen. ‘Maar in lithium-ion batterijen is deze vloeistof giftig, bijtend en gemakkelijk ontvlambaar’, legt Portale uit.

Nieuwe eigenschappen

Veel problemen met de vloeibare elektrolyt zijn op te lossen door een elektrolyt van een vaste stof te gebruiken. Maar in een zo’n vaste stof kunnen de geladen lithium-ionen zich niet zo vrij bewegen als in een vloeistof, wat zorgt voor een minder goed presterende batterij. Portale werkt daarom aan een meer subtiele verbetering: hij maakt een zachte maar stevige elektrolyt van lange, spaghetti-achtige moleculen: polymeren. Samen met lithium zout vormen de polymeren een soort pasta waarin lithium-ionen zich vrijer kunnen bewegen dan in gewone vaste elektrolyt, maar wel iets minder vrij dan in een vloeistof.

We kunnen online volgen hoe nieuwe batterijen het doen, en hoe lang ze het uithouden

Een groot voordeel van polymeren is dat je ze eenvoudig kunt aanpassen, om ze nieuwe eigenschappen te geven. Portale maakte bijvoorbeeld een “lithium snelweg” langs de polymeren, waarbij het “asfalt” bestaat uit zuurstofatomen die langs de spaghetti-achtige slierten zijn geplaatst. Zijn onderzoeksgroep test dit soort innovaties in knoopcel batterijen, die in een testapparaat continu worden opgeladen en ontladen totdat ze kapot gaan. ‘We kunnen online volgen hoe nieuwe batterijen het doen, en hoe lang ze het uithouden’, vertelt Portale.

Een probleem met polymeren

Batterijproducenten zijn nog huiverig om polymeren te werken, wat het gebruik van een vast polymeer elektrolyt nu nog in de weg staat. Daarom ontwikkelt Portale ook een innovatie die eenvoudiger is toe te passen: ‘We experimenteren met een coating van polymeer elektrolyt op de elektrodes. Met die coating kunnen we een deel van de problemen die ontstaan door het vloeistof-elektrolyt voorkomen’, zegt Portale.

Een belangrijk probleem van de huidige lithium batterijen is de vorming van lithium-kristallen, vooral tijdens snelladen. Deze kristallen, de zogeheten dendrieten, kunnen zo lang worden dat ze de twee polen van een batterij met elkaar verbinden, wat kortsluiting veroorzaakt. De polymeer-coating kan de vorming van de dendrieten stoppen, en daarmee kortsluiting voorkomen.

De voordelen van ‘spaghetti batterijen’

Het polymeer elektrolyt is iets duurder dan de gewone vloeibare elektrolyten. Maar als je vloeistof vervangt door polymeren kun je ineens allerlei verbeteringen aanbrengen. Door de individuele polymeerslierten aan elkaar te koppelen ontstaat een netwerk dat het transport van lithium ionen verbetert: ze kunnen dan van sliert naar sliert overspringen om zich tussen de polen van de batterij te verplaatsen, als de slierten ten minste flexibel genoeg zijn. Andere verbeteringen kunnen het polymeer groener en meer duurzaam maken.

Een illustratie van zelfhelend polymeer
Zelf-helende polymeren kunnen een beschadigde elektrolyt repareren, wat de batterij veiliger maakt. | Beeld Giuseppe Portale, Journal of Energy Storage (15 April 2025)

‘We kunnen ook bepaalde deeltjes aan het polymeer toevoegen waardoor het zo goed als onbrandbaar wordt’, zegt Portale. Dat zou het einde zijn van exploderende telefoons of e-bikes. Andere toevoegingen helpen het polymeer elektrolyt om schokken te absorberen. Dat voorkomt schade aan de batterij als je je telefoon laat vallen – en daarmee ook de kans op een exploderende batterij. ‘We werken bovendien aan een zelfhelend elektrolyt, waardoor eventuele schade vanzelf ongedaan wordt gemaakt.’

De andere artikelen vind je in het venster hieronder.

Stroom opslaan in een vloeistof
Gepubliceerd op:23 oktober 2025

Edwin Otten werkt aan een batterij waarbij de stroom in grote vaten vol vloeistof zit. Om zo’n batterij effectief en betaalbaar te maken is nog wel veel onderzoek nodig.

Hoe werken batterijen, en kan dat ook beter?
Gepubliceerd op:16 oktober 2025

Er is veel onderzoek nodig om de beste of de schoonste batterijen te ontwikkelen. Maar hoe werkt een batterij eigenlijk?

Duurzame batterijen als krachtbron voor de energietransitie
Gepubliceerd op:16 oktober 2025

Het Nationaal Groeifonds stimuleert het Nederlandse ‘ecosysteem’ voor batterijen met een programma van maar liefst 800 miljoen euro, met als doel een internationale speler te worden. RUG onderzoekers werken mee aan dit programma om de batterijen van de toekomst wil ontwerpen en bouwen.

Laatst gewijzigd:30 oktober 2025 15:46
View this page in: English