Over ons Faculty of Science and Engineering

Longfonds steunt studie naar longweefselherstel

20 juli 2017

Het Longfonds ondersteunt de nieuwe COPD-studie van farmacoloog Reinoud Gosens . Hij gaat het onderzoek leiden naar het stimuleren van bepaalde cellen in de longen tot weefselherstel. De studie wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van donateurs. Gosens is hoogleraar farmacologie bij het Groningen Research Institute of Pharmacy (Faculty of Science and Engineering ).

COPD is een tot nu toe ongeneeslijke longziekte, die in de Westerse wereld meestal door roken wordt veroorzaakt. Mensen met COPD zijn vaak kortademig, moe en hoesten veel. Dit wordt veroorzaakt door een ontsteking in hun longen en kapotte longblaasjes.

Herstellen van kapot longweefsel

De schade die COPD aan de longen toebrengt, kan niet worden hersteld met de nu bestaande geneesmiddelen. In de longen komen zogenoemde voorlopercellen voor. Dat zijn cellen die op stamcellen lijken. Samen met structurele cellen van de long zorgen de voorlopercellen voor het herstel van longweefsel dat kapot is. Bij patiënten met COPD werkt dit niet goed meer. Het doel van het onderzoek is om de voorlopercellen weer te stimuleren tot weefselherstel en daarmee nieuwe aanknopingspunten te vinden voor longweefselherstel bij COPD. Hoogleraar in farmacologie Reinoud Gosens van Rijksuniversiteit Groningen gaat dit onderzoek leiden.

Longfonds

Volgens directeur Michael Rutgers kan het Lon​gfonds via deze studies mensen met COPD nog beter helpen. Beide onderzoeken zijn met zorg geselecteerd door de Wetenschappelijke Advies Commissie, waarin wetenschappers, zorgverleners én mensen met een longziekte zijn vertegenwoordigd. Onderzoek helpt om de dromen van het Longfonds te realiseren: longziekten voorkomen, een betere behandeling van ernstige longziekten en herstel van beschadigd longweefsel.

Laatst gewijzigd:09 juli 2018 10:41