Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

Prestigieuze Vici-beurs voor Helmi
16 februari 2015
Gaia Satellite

Prof.dr. Amina Helmi krijgt anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen naar de vormingsgeschiedenis van de Melkweg en een onderzoeksgroep op te bouwen. Zij ontvangt een Vici-beurs uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

Prof. dr. A (Amina) Helmi is hoogleraar bij het Kapteyn Astronomical Institute van de Groningse Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen). De volledige titel van haar onderzoek is Galactic Archaeology in the Gaia era: Discovery and characterization of fossil records to uncover the history and distribution of mass of the Milky Way.

Gaia-satellietbeelden

Helmi maakt in haar onderzoek gebruik van de recentelijk gelanceerde Europese Gaia-satelliet. Gaia stelt ons in staat de resten van de bouwstenen van ons sterrenstelsel te vinden, zodat we kunnen reconstrueren hoe deze is gevormd en wat in detail de massaverdeling is.

Uit 216 Vici-aanvragen

NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. Vici is bestemd voor ‘excellente, ervaren onderzoekers die met succes een vernieuwende onderzoekslijn hebben ontwikkeld en daarmee een vooraanstaande positie innemen op nationaal en internationaal niveau’, aldus NWO. Dit jaar dienden 216 onderzoekers een aanvraag in voor een Vici-beurs. Van die aanvragen zijn er uiteindelijk 36 gehonoreerd.

Behalve prof.dr. Amina Helmi ontvangen drie andere onderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen een Vici-beurs.

Laatst gewijzigd:06 februari 2017 15:56