Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Schapen en loting raamzonnecelfolie 1-aprilgrap

29 maart 2011

Het gebruik van schapen en de verloting van zonnecelfolie die thuis op het raam kan worden geplakt en op het elektriciteitsnet kan worden aangesloten, blijkt een 1-aprilgrap van een paar medewerkers bij de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen).

Onder de dekmantel dat op vrijdag 1 april schapen zouden worden uitgeladen om te grazen op de grasvelden van de faculteit, het ‘biologisch maaien’ dat de gemeente Groningen al een paar jaar daadwerkelijk toepast, werd zonnecelfolie verloot dat men thuis op het raam kan bevestigen. 178 medewerkers schreven zich in voor de verloting. Op vrijdagochtend werd de winnaar – genaamd ‘1 april’ - bekend gemaakt in de hal van de Bernoulliborg.

Deze actie vestigt –weliswaar onbedoeld – de aandacht op duurzaamheid: een groot aantal mensen wenst thuis zonne-energie of andere vormen van duurzaamheid te kunnen gebruiken!

Het eerdere nieuwsbericht over de verloting, dd 29 maart 2011:

De Faculty of Science and Engineering start een duurzaamheidsproject. Als uitbreiding op het project van de gemeente Groningen om grasvelden op biologische wijze te maaien met behulp van schapen, zal ook de faculteit twee tot drie keer per jaar schapen laten grazen op de grasvelden rondom haar gebouwen op de Zernikecampus. Er zijn namelijk een aantal moeilijk met een machine te onderhouden grasveldjes door bijvoorbeeld een kunstwerk, een helling of vreemde vorm van het veld.

Om de start van dit project aan te merken, wordt een passend duurzaamheidsproduct onder de medewerkers van de faculteit verloot waarmee ze ook thuis schone energie kunnen gaan gebruiken: zonnecelfolie dat schone stroom opwekt en thuis makkelijk op het raam en op het elektriciteitsnet kan worden bevestigd. Medewerkers kunnen zich uiterlijk donderdag 31 maart inschrijven voor deze verloting; op vrijdag wordt dan het winnende lot getrokken. Het product wordt ter beschikking gesteld door de onderzoeksgroep van Prof.dr. Kees Hummelen. Hummelen werkt al jaren aan de ontwikkeling van plastic zonnecellen. De FOM kende onlangs 5 miljoen euro toe om een focusgroep voor zonnecelonderzoek in te stellen. Dit onderzoek moet resulteren in ‘plastic’ zonnecellen die in 2020 klaar zijn voor grootschalige productie en toepassing hiervan.

Laatst gewijzigd:16 augustus 2017 14:56