Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Biologieles op de weekendschool: "Meneer,deze dag vergeet ik mijn leven niet meer!"

22 februari 2011

IMC Weekendschool is in 1998 door psycholoog Heleen Terwijn - in samenwerking met handelshuis IMC - opgericht als school voor aanvullend onderwijs voor gemotiveerde jongeren van tien tot veertien jaar uit sociaaleconomische achterstandswijken. Op de weekendschool kunnen jongeren kennismaken met interessante vakgebieden uit de wereld van cultuur en wetenschap (www.imcweekendschool.nl).

Onlangs hebben 4 enthousiaste biologen de kinderen in Groningen kennis laten maken met wat biologie zoal te bieden heeft. Twee evolutiebiologen zijn met de kinderen aan de slag gegaan om het paargedrag van sluipwespen te observeren en met twee moleculair biologen hebben de kinderen uit hun eigen wangslijmvlies DNA geïsoleerd.

Naast de praktische ervaring hebben de leerlingen deze dag geleerd wat (evolutie en een moleculair) biologen zoal doen en hoe je onderzoek met wespen of bacteriën kunt vertalen naar het dagelijks leven.

Dat het enthousiasme van de gastdocenten op de kinderen is overgewaaid blijkt uit bovenstaande quote van één van de leerlingen tijdens de lunchpauze.

Moleculaire Genetica: Auke van Heel en Anne Hesseling

Theoretische Biologie: Aniek Ivens