Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groen licht voor vleermuis

01 maart 2010

Led-straatverlichting Afwateringskanaal Assen zuinig én natuurvriendelijk

Watervleermuizen worden niet verstoord door groene led-straatverlichting. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de Bèta wetenschapswinkel van de Rijksuniversiteit Groningen voor de gemeente Assen.

Groene led-verlichting kost veel minder energie dan traditionele witte PPL straatverlichting en lijkt nu ook beter voor de natuur. Dat is een opsteker voor gemeentes die willen overschakelen op duurzame straatverlichting.

Ecologiestudent Tijs Glazenborg telde in de nazomer van 2009 hoeveel water vleermuizen ’s avonds het Afwateringskanaal in Assen passeren. Het Afwateringskanaal is een belangrijke vliegroute en foerageergebied voor diverse soorten vleermuizen.

Voor het onderzoek vergeleek Glazenborg drie situaties: witte PLL-lampen, groene led-lampen en geen verlichting. Bij groene led-verlichting komen ongeveer evenveel watervleermuizen langs als in de ongestoorde, onverlichte situatie. Er zijn aanwijzingen dat intensiever, wit licht vleermuizen aantrekt en dus hun natuurlijk gedrag verstoort.

De gemeente Assen wil in het recreatieve gebied rond het Afwateringskanaal verlichting invoeren vanwege de sociale veiligheid. Tegelijk wil zij de natuur zo min mogelijk verstoren. Omdat mensen met groen licht ’s nachts ook goed kunnen zien, lijkt groene led-verlichting de beste keus.

Het onderzoek is uitgevoerd onder begeleiding van prof.dr. Joost Tinbergen, dierecoloog aan de Rijksuniversiteit Groningen en met medewerking van de vleermuiswerkgroep Drenthe en Bureau BügelHajema te Assen.De coördinatie was in handen van Karin Ree, Bèta wetenschapswinkel Rijksuniversiteit Groningen.

Noot voor de pers

Wethouder Alex Langius, gemeente Assen, heeft het rapport in ontvangst genomen op maandag 1 maart 10.00 uur in de Collegekamer van het stadhuis, Noordersingel 33.

Meer informatie:

- over het onderzoek en bestellen van het rapport

Karin Ree, Bèta wetenschapswinkel RUG, tel. 050-363 4132, e-mail: c.m.ree@rug.nl

- over het verlichtingsbeleid van de gemeente Assen

Aad Verheul, Dienst Stadsbeheer, tel. 059-236 6454, e-mail: a.verheul@assen.nl

Rapport

Groen licht aan het Havenkanaal

Effecten van groene led straatverlichting op het gedrag van de watervleermuis

Tijs Glazenborg

Bèta wetenschapswinkel RU Groningen, 2010-3