Over ons Faculty of Science and Engineering

ERC Starting Grant voor vier onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering

22 november 2022

Dr. Marcos Guimarães, dr. Julia Kamenz, dr. Sandy Schmidt en prof. dr. Marthe Walvoort hebben een ERC Starting Grant ter waarde van 1,5 miljoen euro ontvangen van de European Research Council. Zij ontvangen deze subsidie voor onderzoek naar het verbinden van licht en magnetisme op nanoschaal; het moleculaire mechanisme van de celcyclusklok; enzymen voor nieuwe reacties waarbij stikstof-stikstofbindingen worden gevormd en de impact van bacteriële glycoproteïnen op het proces van bacteriële adhesie en infectie.

Met de Starting Grant kunnen alle vier hun eigen onderzoeksteam opzetten om vijf jaar lang onderzoek te doen.

dr. Marcos Guimarães | foto: Sylvia Germes

Dr. Marcos Guimarães (Zernike Institute) | 2 D-OPTOSPIN: Joining light and magnetism at the nanoscale

De snelle ontwikkeling van moderne informatietechnologie vereist kleinere apparaten die minder energie verbruiken. Magnetisme biedt een uitstekende route voor energiezuinige apparaten, zoals harde schijven, maar die zijn vaak traag. Bovendien moet magnetische informatie worden omgezet in elektrische stromen om deze te kunnen verzenden, wat leidt tot meer stroomverbruik. In dit project zal Guimarães atomair dunne tweedimensionale materialen gebruiken om zeer efficiënte magnetische apparaten te combineren met optische communicatie. Concreet zal hij magnetische apparaten integreren met een laser die magnetische informatie kan omzetten in optische informatie, oftewel lichtpolarisatie. Dit project zal de weg vrijmaken voor nieuwe generaties informatietechnologieën, waarbij tegelijkertijd fundamentele aspecten worden aangepakt.

dr. Julia Kamenz

Dr. Julia Kamenz (GBB) | Cell cycle in vitro

Het leven op aarde is ritmisch - van onze hartslag tot de dag-nachtcyclus, tot de schommelingen in dierenpopulaties. Maar wat drijft dit klokachtige gedrag eigenlijk? In dit ERC-project zal Julia Kamenz het moleculaire mechanisme van een van de meest fundamentele biologische klokken ontleden: de celcyclusklok, die ten grondslag ligt aan celdelingen en deze aanstuurt. Fouten tijdens de celdeling kunnen schadelijk zijn en ziekten veroorzaken, zoals kanker. Kamenz kiest voor een nieuwe, op techniek geïnspireerde aanpak. Als een ‘horlogemaker’ is ze van plan de afzonderlijke onderdelen van de celcyclusmachine te isoleren en ze systematisch samen te voegen tot een 'tikkende' celcyclusklok. Deze benadering stelt haar in staat om de ingewikkelde interacties tussen elk van de onderdelen te onthullen, nieuwe inzichten te verschaffen in de biochemie van celdeling en bij te dragen aan het begrip van celcyclusregulatie.

dr. Sandy Schmidt

Dr. Sandy Schmidt (GRIP) | RECNNSTRCT

In het RECNNSTRCT-project zal Sandy Schmidt enzymen reconstrueren voor nieuwe stikstof-stikstofbindingvormende chemie. Verbindingen met stikstof-stikstof (N-N) bindingen zijn zeer belangrijk en worden vaak aangetroffen in diverse farmaceutica, kleurstoffen, landbouwchemicaliën, synthetische materialen en cosmetica. Traditionele chemische procedures om deze verbindingen met N-N-bindingen te synthetiseren zijn echter vaak moeilijk te realiseren, kostbaar en milieuonvriendelijk. Schmidt wil daarom nieuwe enzymen ontwikkelen die deze belangrijke verbindingen met N-N-bindingen op een duurzamere manier kunnen vormen. Daarbij kijkt ze ook naar het aanpakken van reacties die moeilijk te realiseren zijn met traditionele chemische benaderingen en momenteel niet haalbaar zijn met enzymkatalyse. RECNNSTRCT wil zo een substantiële bijdrage leveren aan een groenere chemische industrie.

prof. dr. Marthe Walvoort

Prof. dr. Marthe Walvoort (Stratingh) | STICKY SUGARS

In het STICKY SUGARS-project gaat Marthe Walvoort de impact van bacteriële glycoproteïnen op het proces van bacteriële adhesie en infectie onderzoeken. Met behulp van de kracht van chemie en enzymen gaat ze nieuwe technieken ontwikkelen om de suikers aan de buitenkant van bacteriën direct zichtbaar te maken. Tevens zal ze in samenwerking met onderzoekers van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) de bijdrage van deze suikers aan bacteriële infectie ontrafelen. Dit project zal leiden tot nieuwe ideeën voor antibacteriële therapieën gericht op het aanvallen van bacteriële suikers.

ERC grants

ERC Starting Grants worden toegekend aan beginnende onderzoekers met twee tot zeven jaar ervaring sinds het behalen van de PhD en een veelbelovend wetenschappelijk trackrecord. De financiering wordt verstrekt voor maximaal vijf jaar en helpt individuele wetenschappers om hun eigen onderzoeksteams op te bouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

De European Research Council biedt vier type grants aan: Starting, Consolidator, Advanced en Synergy Grants.

Laatst gewijzigd:22 november 2022 12:35