Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Actueel Nieuws

Top Dutch Solar Racing strandt vlak voor de finish, maar keert trots terug

29 augustus 2025

Na zes intensieve dagen en meer dan 2.500 kilometer in de Australische outback is de Bridgestone World Solar Challenge voor Top Dutch Solar Racing onverwacht geëindigd. Ondanks het grote doorzettingsvermogen van het team kon Green Falcon de finish dit keer niet op eigen kracht bereiken.

Dit jaar deed het studententeam Top Dutch Solar Racing van 24 t/m 31 augustus weer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Op deze pagina houden we je op de hoogte van hoe het er tijdens en rond de race aan toe ging.

decoratieve afbeelding
Foto: Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing strandt vlak voor de finish, maar keert trots terug


De laatste racedag begon hoopvol. Na een turbulente zesde dag, met een rijverbod door zware regenval, leek het team weer goed op weg richting Adelaide. Tot Green Falcon een weg in onderhoud trof met diepe potholes. Eén daarvan bleek fataal: de verbinding van de achterste ophanging brak. Daarmee was verder rijden onmogelijk.

Teleurgesteld, maar met opgeheven hoofd, moest het team de zonneauto laten traileren naar de finish. Daar werden de studenten ontvangen met een warm applaus van andere teams, een teken van respect voor hun inzet en prestaties. Het project kende dit jaar al meerdere tegenslagen, maar steeds wist de groep zich er doorheen te slaan, dit keer liet de techniek het echter niet meer toe.

Hoewel de race teleurstellend eindigde, kijkt Top Dutch Solar Racing met trots terug op de prestaties en de leerervaring. Het avontuur in Australië heeft opnieuw bewezen hoe Noord-Nederlandse studenten samen werken aan innovatie, techniek en doorzettingsvermogen op wereldniveau.

Anthi Georgiadou
Anthi Georgiadou

RUG-student versterkt communicatieteam

Naast techniek speelt communicatie een belangrijke rol binnen het project. Anthi Georgiadou, bachelorstudent Computing Science aan de RUG, maakt deel uit van het communicatieteam. Ze ontwikkelt socialmediaposts, grafische ontwerpen en legt met haar camera de reis en challenge op indrukwekkende wijze vast. Dankzij Anthi en de rest van het communicatieteam krijgt het publiek wereldwijd een uniek inkijkje in de prestaties en het avontuur van Top Dutch Solar Racing.

Kijk voor de voorgaande updates hieronder

21 augustus | Laatste test voor de start

21 augustus | Laatste test voor de start

Het team is al bijna 2 maanden in Australië om zich voor te bereiden op de Bridgestone World Solar Challenge. In die tijd is er veel gebeurd.

Eerste mijlpalen

De aankomst van de flightcase met de zonneauto was een belangrijk moment. Inmiddels is de auto officieel gecertificeerd voor de openbare weg, zowel in Zuid-Australië dus rond Adelaide als in het Northern Territory naar Darwin. Ook zijn de eerste kilometers gemaakt tijdens de zogenoemde trip up: een generale repetitie waarin de raceomstandigheden zo goed mogelijk worden nagebootst. Daarbij kregen de teamleden alvast een voorproefje van het rijden en kamperen in de uitgestrekte Australische outback.

Strenge keuringen

Naast testen en rijden moest het team ook aan de organisatie laten zien dat de auto volledig veilig is en voldoet aan alle technische regels. Tijdens dit scrutineering-proces wordt de auto tot in detail gecontroleerd: van de elektronica tot de mechanica. Het is een tijdrovend en streng traject, maar noodzakelijk om te mogen deelnemen.

Strategie uit Groningen

Naast de technische voorbereidingen speelt strategie een cruciale rol. Twee studenten van de RUG nemen hierin het voortouw: Timo Jolman, bachelorstudent Artificial Intelligence, en Lorenzo Zambelli, masterstudent (Applied) Mathematics. Samen met hun team analyseren zij hoeveel zonne-energie er binnenkomt, hoeveel er gebruikt kan worden en hoe hard de auto kan rijden zonder de batterij te veel te belasten. Met behulp van een eigen weerstation houden ze nauwkeurig bij waar wolken zich bevinden en welke weersomstandigheden het team kan verwachten. Vanuit een volgauto de “Chase” die direct achter de zonneauto rijdt, berekent het strategieteam in real time de optimale snelheid en het verwachte dag-eindpunt. Zo bepalen zij letterlijk het tempo en de koers van de Green Falcon.

Laatste loodjes

De voorbereidingen gingen niet zonder hobbels: de flightcase liep vertraging op en de zeecontainer met kampeerspullen arriveert zelfs pas ná de challenge. Dat betekende veel improviseren, maar het logistieke team wist steeds creatieve oplossingen te vinden zodat het project door kon gaan. Alle inspanningen worden nu beloond wanneer de zonneauto over de Australische wegen rijdt, met de spectaculaire landschappen op de achtergrond.

Op dit moment werkt het team toe naar een volgende belangrijke stap: de dynamic scrutineering op het Hidden Valley Raceway in Darwin. Een test ronde waarin de coureur verschillende handelingen moet laten zien met de auto, zoals een achtje maken en slalommen maar ook een hotlap. Deze hotlap bepaalt de startpositie van Top Dutch Solar Racing in de race.

Tijdens de testen behaalde de auto al een nieuwe topsnelheid, ruim boven de 100 km/u. Hoeveel precies, dat blijft nog even geheim. De concurrentie kijkt namelijk graag mee. Zaterdag volgt de officiële hot lap, en zondag begint de uitdaging echt: een race van meer dan 3.000 kilometer dwars door Australië, volledig op zonne-energie.

25 augustus | Tweede startpositie en aansluiting houden in de outback

25 augustus | Tweede startpositie en aansluiting houden in de outback


Het Noord-Nederlandse studententeam Top Dutch Solar Racing is sterk begonnen aan de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC). Tijdens de hot lap op het circuit van Darwin reed coureur Daan Bruger een snelle ronde van 1:56.20, goed voor de tweede startpositie. Alleen het Duitse team Aachen was sneller. In totaal doen 34 teams mee aan deze 3.000 kilometer lange race dwars door Australië.

Na succesvolle dynamische tests, waarbij de stabiliteit en wendbaarheid van de zonneauto werden gecontroleerd, mocht de Green Falcon deelnemen aan de kwalificatie. De eerste racedag eindigde het team als zevende, op dag twee zakten ze terug naar plek tien. De verschillen zijn echter klein; elke ploeg hanteert een andere strategie. Het team bevindt zich nu voorbij Barrow Creek en kampeert voor Alice Springs.

Cala González Penagos
Cala González Penagos

Een opvallende rol is weggelegd voor Cala González Penagos, bachelorstudent Applied Physics aan de RUG. Zij ontwierp de aerodynamische aero shell van de Green Falcon, gebaseerd op een innovatieve catamaranvorm. Cala groeide uit tot technical lead en is tijdens de race ook safety officer. Dankzij haar ontwerp kan de auto zo efficiënt mogelijk door de onvoorspelbare Australische outback rijden.

26 & 27 augustus | Top Dutch Solar Racing blijft strijden in de outback

26 & 27 augustus | Top Dutch Solar Racing blijft strijden in de outback
Nog 597 kilometer te gaan


Na vier dagen en ruim 2.400 kilometer door de Australische outback staat het team momenteel op de 11e plek van de 34 deelnemende teams.

Dag 3

Op dag 3 viel de Green Falcon na wat heen en weer inhaalacties één positie terug en zakte daarmee van plek 10 naar 11. Het team passeerde de grens van Noord- naar Zuid-Australië. Naast enkele technische problemen met de vrachtwagen kon de zonneauto zelf de hele dag non-stop rijden. Bij de verplichte control stops kwam het team nog steeds andere teams tegen, een teken dat de concurrentie dichtbij blijft.

Dag 4

Dag 4 bracht bewolkt weer, waardoor de snelheid relatief laag lag rond de 70 km/u. Toch wist Top Dutch nog twee control stops te bereiken. Er resteren nog 597 kilometer tot de finish in Adelaide, maar de weersverwachting voorspelt regen. Volgens de berekeningen van de strategisten zal het team op dag 5 slechts enkele minuten speling hebben om voor de deadline van 17:00 uur te finishen. Het hele team gaat er vol voor om binnen vijf racedagen te eindigen en blijft jagen om de positie te verbeteren.

logo tdsr

Over Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing is een multidisciplinair solar racing team uit Noord-Nederland. Het team is opgericht in 2017 en om de twee jaar gaat een nieuwe groep studenten van de RUG, Hanze, het Alfacollege en de Noorderpoort de uitdaging aan om een nieuwe zonneauto te bouwen. Met deze zelfgemaakte auto doen ze mee aan de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) in Australië.

Naast het bouwen van een zonneauto regelt het team ook zelf de communicatie, acquisitie en reislogistiek. TDSR doet deze editie mee met de Green Falcon, een compleet nieuwe auto, aangepast aan de reglementen en nieuwe ontwikkelingen van dit jaar. Het team heeft besloten dat Green Falcon het beste resultaat kan leveren met een catamaran vorm.

Route BWSC
De route van de challenge

Over de Bridgestone World Solar Challenge

De Bridgestone World Solar Challenge vindt eens in de twee jaar plaats, en gaat dwars door de Australische outback over een afstand van ruim 3000 kilometer. De start is in Darwin en gaat langs de Stuart Highway via Alice Springs naar Adelaide. Aan de wedstrijd doen enkel auto's op zonne-energie mee, die het in twee verschillende klassen tegen elkaar opnemen. Top Dutch Solar Racing neemt deel aan de klasse waar het om snelheid draait, de Formule 1 voor het zonneracen.

Meer informatie

Laatst gewijzigd:29 augustus 2025 14:20
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws