Over ons Faculty of Science and Engineering

ERC Proof of Concept-subsidie voor peptide-vaccins

15 februari 2023

Prof. Geert van den Bogaart heeft een ERC Proof of Concept-subsidie toegewezen gekregen om onderzoek te doen naar het geschikt maken van de peptide-vaccins voor de markt. De aanvullende subsidie ter waarde van € 150.000 is bedoeld om te onderzoeken wat het commerciële en/of maatschappelijke potentieel van de onderzoeksbevindingen is, zodat baanbrekend onderzoek dus de volgende stap kan nemen richting innovatie.

De Proof of Concept-subsidie wordt alleen toegekend aan onderzoekers die al eerder een ERC-onderzoeksbeurs hebben ontvangen. Van den Bogaart kreeg in 2019 een ERC Consolidator-subsidie van € 2 miljoen voor zijn onderzoek naar waarom immuunreacties tegen ziektekiemen selectief worden aangemaakt bij een infectie, terwijl auto-immuunziektes worden voorkomen. Van den Bogaart is hoogleraar Molecular Immunology bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), Faculty of Science and Engineering RUG, sinds 2018.

Prof. dr. Geert van den Bogaart
Meer peptiden voor T-cellen

De inzet van peptides bij vaccins heeft veel potentieel. Vaccins op basis van peptiden zijn erop gericht de immuunreactie te vergroten door peptiden te gebruiken die T-cellen activeren die ziektekiemen en kanker herkennen. Hoewel in preklinische studies immunogeniciteit werd aangetoond, slaagden onderzoekers er tot nu toe niet in om de werkzaamheid van peptide-vaccins aan te tonen in klinische studies. Een van de redenen hiervoor is dat de T-cellen worden blootgesteld aan onvoldoende hoeveelheden peptiden. In zijn ERC-onderzoeksproject zal Van den Bogaart een nieuwe aanpak uitproberen met een grotere hoeveelheid peptiden.

ERC Proof of Concept-subsidie voor Geert van den Bogaart om vaccins verder te ontwikkelen
Laatst gewijzigd:09 maart 2023 12:03