Activiteitensubsidie & Huisvesting
Wat is de Activiteitensubsidie & Huisvesting?
De RUG wil vorming van haar studenten niet alleen laten plaatsvinden binnen het onderwijs en onderzoek, maar ook door deelname aan extracurriculaire activiteiten en actieve deelname in een organisatie. Daarom komen bepaalde organisaties in aanmerking voor Activiteitensubsidie en/of Huisvesting vanuit het CUOS.
De Activiteitensubsidie of Huisvesting wordt namens het College van Bestuur direct vanuit het CUOS toegekend. Ze worden elk jaar opnieuw aangevraagd en kennen een gecombineerde aanvraagprocedure, maar het is ook mogelijk enkel Activiteitensubsidie of Huisvesting aan te vragen. De ondersteuning heeft altijd een aanvullend karakter en wordt dus niet toegekend als de organisatie zelf in de benodigde middelen kan voorzien.
De aanvraag moet voldoen aan de inhoudelijke en procedurele vereisten onder ‘Aanvraag Activiteitensubsidie & Huisvesting’. Deze regels worden strikt gevolgd. Het CUOS probeert organisaties hiertoe van zo veel mogelijk informatie te voorzien, maar is niet verantwoordelijk voor eventuele gebreken aan de aanvraag. Raadpleeg de Privacyverklaring CUOS om te zien wat er met de ingediende documenten gebeurt nadat de aanvraag is afgehandeld. Na de deadline beoordeelt het CUOS de aanvragen en wordt het besluit op de pagina ‘Besluiten’ geplaatst.
Het CvB stelt onderstaande Regeling Activiteitensubsidie & Huisvesting vast, waaraan het CUOS gebonden is. De basis voor deze Regeling is het CUOS Reglement.
Uitgesloten organisaties
De volgende organisaties komen niet in aanmerking voor ondersteuning door middel van Activiteitensubsidie of Huisvesting:
-
Gezelligheidsverenigingen;
-
Sportverenigingen;
-
Studie- of faculteitsgerelateerde organisaties.
Aanvraag Activiteitensubsidie & Huisvesting
Deadline: 31 januari, 23:59 uur.
Het CUOS behandelt de aanvragen die conform zowel de inhoudelijke als procedurele vereisten zijn ingediend. Afwijkingen hiervan zullen niet worden geaccepteerd. Aan eerdere aanvragen kunnen geen rechten worden ontleend.
Inhoudelijke vereisten
Alle stukken worden exact conform onderstaande aanwijzingen opgesteld. Dit betekent dat - afhankelijk van het aantal van toepassing zijnde documenten - elke organisatie minimaal 9 en maximaal 12 documenten aanlevert, tenzij anders overeengekomen met het CUOS. Aanvullende documenten worden niet gelezen. Tevens kunnen de aangegeven formats qua indeling en inhoud niet gewijzigd worden. Wel mag de organisatienaam [org] telkens zowel met als zonder rechtsvorm (dus stichting of vereniging) ingevuld worden. Let ook op het invullen van de juiste jaartallen [jaar] in de bestandsnaam, wanneer van toepassing.
Een volledige aanvraag bestaat uit de volgende documenten:
0. Formulier B - [org]
Bestandsnaam: 0. Formulier B – [org]
Bestandstype: PDF
Format: Form B – Aanvraagformulier (NL)
Inhoud: Formulier B is een samenvattend overzicht van jullie aanvraag. Algemene gegevens omtrent de betreffende studentenorganisatie, een checklist van de aan te leveren stukken, de inhoud van de aanvraag zelf, etc. staan hierin allemaal vermeld. De activiteiten waar subsidie wordt aangevraagd dienen goed te worden uitgewerkt. Ook moet er een duidelijke kostensplitsing worden weergegeven, verwijs hiervoor indien nodig naar een ander document dat is aangeleverd.
1. Statuten - [org]
Bestandsnaam: 1. Statuten – [org]
Bestandstype: PDF
Format: Originele, gewaarmerkte statuten als op te vragen bij de KVK.
2. Uittreksel KVK - [org]
Bestandsnaam: 2. Uittreksel KVK – [org]
Bestandstype: PDF
Format: Originele uittreksel als op te vragen bij de KVK.
Inhoud: Het uittreksel bevat de inschrijving van slechts de huidige bestuurders van jullie organisatie. Houd er rekening mee dat inschrijving enige tijd in beslag kan nemen na een bestuurswissel. Neem tijdig contact op met het CUOS via cuos.secretaris rug.nl indien dit niet geregeld kan worden voor de deadline.
3. Begroting [jaar] - [org]
Bestandsnaam: 3. Begroting [jaar] – [org]
Bestandstype: PDF of Excel
Format: N.v.t.
Inhoud: Jullie meest recente jaarlijkse begroting.
4.1 Financieel jaarverslag [jaar] – [org]
Bestandsnaam: 4.1 Financieel jaarverslag [jaar] – [org]
Bestandstype: Excel of PDF
Format: N.v.t.
Inhoud: De vastgestelde financiële jaarverslagen van de afgelopen twee boekjaren worden in tweevoud aangeleverd. Deze vastgestelde financiële jaarverslagen bevatten in ieder geval een resultatenrekening, balans en de hierbij behorende toelichting. Document 4.2 bevat het meest recente verslagjaar en 4.1 het verslagjaar daarvoor.
Vereist: Handtekeningen van twee bestuurders (indien nog niet ondertekend volstaan de handtekeningen van huidige bestuurders ook).
4.2 Financieel jaarverslag [jaar] - [org]
Zie uitleg onder 4.1.
5.1 Formulier J [jaar] - [org]
Bestandsnaam: 5.1 Formulier J [jaar] – [org]
Bestandstype: PDF
Format: Form J – Jaarverslagen (NL)
Inhoud: Formulier J wordt in tweevoud ingeleverd en beschrijft telkens het gevoerde beleid van het betreffende verslagjaar. Document 5.2 bevat het meest recente verslagjaar, 5.1 het verslagjaar daarvoor.
Vereist: Handtekeningen van twee bestuurders (indien nog niet ondertekend volstaan de handtekeningen van huidige bestuurders ook).
NB: In veel gevallen kunnen de vijf onderdelen ingevuld worden a.d.h.v. de eigen secretariële jaarverslagen, maar deze worden niet meegestuurd. Bovendien betreft dit hetzelfde formulier J als is aangeleverd bij de herijking Studentenondersteuningsfonds.
5.2 Formulier J [jaar] - [org]
Zie uitleg onder 5.1.
6. Formulier D - [org]
Bestandsnaam: 6. Formulier D – [org]
Bestandstype: PDF
Format: Form D – Activiteiten (NL)
Inhoud: In dit plan dienen ten minste de te subsidiëren activiteiten uitgelegd te worden.
Indien van toepassing:
7. Formulier L - [org]
NB: Niet van toepassing op stichtingen.
Bestandsnaam: 7. Formulier L - [org]
Bestandstype: Excel
Format: Form L – Ledenlijst (NL)
Inhoud: Formulier L weergeeft de leden die op het moment van inleveren bij jullie vereniging staan ingeschreven. In de tabjes ‘RUG’ en ‘Hanze’ staan de nummers zonder S of H ervoor vermeld, in elk een eigen ‘cel’.
8. Actief betrokkenen - [org]
NB: Niet van toepassing indien er geen Huisvesting aangevraagd wordt.
Bestandsnaam: 8. Actief betrokkenen – [org]
Bestandstype: PDF
Format: N.v.t.
Inhoud: Een overzicht van het aantal bestuursleden, reeds bestaande commissies, projectgroepen en Universiteitsraadsfracties en dergelijke. Dit inclusief de namen van de huidige betrokkenen en een indicatie van hun werklast in uren per week. Voor zover dit nog niet in de jaarverslagen of formulier D vermeld staat, zal uit het overzicht moeten blijken wie verantwoordelijk zijn voor het realiseren van de georganiseerde en geplande activiteiten.
9. Kopie verantwoording voorgaande jaar - [org]
NB: Niet van toepassing indien er het voorgaande jaar geen subsidie verleend is.
Bestandsnaam: 9. Kopie verantwoording voorgaande jaar – [org]
Bestandstype: PDF
Format: N.v.t.
Inhoud: De verantwoording van het voorgaande jaar omvat een jaarverslag + jaarrekening, met daarin in ieder geval: Een verantwoording van de besteding van de ontvangen middelen, een opsomming van en een toelichting op de ontplooide activiteiten, en een globaal overzicht van het aantal deelnemers aan de activiteiten, met daarbij een indicatie van de verhouding RUG studenten, eventuele HG-studenten en niet-RUG- of HG-studenten.
Procedurele vereisten
Het indienen van de aanvraag gaat als volgt:
Verstuur één e-mail aan cuos.aanvraag rug.nl
-
met als onderwerp ‘[org] aanvraag Activiteitensubsidie & Huisvesting’;
-
voorzien van alle gevraagde stukken (dus géén link naar een drive o.i.d.);
-
vóór de deadline van 31 januari, 23:59 uur;
-
door één van de bestuurders van de te beoordelen organisatie.
NB: Het adres cuos.aanvraag rug.nl dient slechts ter documentatie van de verplichte stukken. Na het downloaden van de stukken zal de e-mail van de betreffende aanvraag - ongelezen - worden verwijderd. Mocht je buiten de stukken om toch nog wat op willen merken, doe dit dan middels een e-mail aan cuos.secretaris rug.nl, via welk adres alle communicatie omtrent de aanvragen loopt.
Verantwoording
Binnen twee maanden na afloop van het boekjaar van de organisatie dient de organisatie een jaarverslag + jaarrekening naar cuos.financien rug.nl te sturen, met daarin in ieder geval:
-
Een verantwoording van de besteding van de ontvangen middelen;
-
een opsomming van en een toelichting op de ontplooide activiteiten;
-
een globaal overzicht van het aantal deelnemers aan de activiteiten, met daarbij een indicatie van de verhouding RUG-studenten, eventuele HG-studenten en niet-RUG- of HG-studenten.
NB: Indien het volgende jaar opnieuw aanvraag voor de Activiteitensubsidie & Huisvesting gedaan wordt, dient de verantwoording als kopie daaraan toegevoegd te worden (zie document 8 van de aanvraag). In dat geval wordt de verantwoording dus zowel naar cuos.aanvraag rug.nl als cuos.financien rug.nl verzonden, alhoewel dit niet per se tegelijkertijd hoeft te gebeuren.
Laatst gewijzigd: | 11 juli 2025 00:00 |