Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Adviesorganen CUOS

Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij, of is het antwoord niet helemaal duidelijk, stuur dan een e-mail naar cuos@rug.nl en wij helpen je verder!

Over het CUOS

Hoe worden de studenten in het CUOS benoemd? Wat voor vergoeding krijgen de leden van het CUOS?

De vijf studenten in het CUOS worden benoemd van september tot september door het College van Bestuur. In het voorjaar wordt er een vacature geplaatst op Nestor. Hierop kan elke RUG-student solliciteren. De leden van het CUOS krijgen vier maanden bestuursbeurs van € 694,20,- per maand.

Wat is het CUOS? En wat doet het CUOS?

Het Centraal Uitvoeringsorgaan voor de Studentenorganisaties (CUOS) is een bestuur bestaande uit vijf studenten, benoemd voor een jaar door het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen. Het CUOS ondersteunt studentenorganisaties namens de RUG. Het CUOS geeft onder andere subsidie aan algemene studentenorganisaties, verdeelt kantoorruimte onder erkende studentenorganisaties en beheert het pand dat daarvoor gebruikt wordt. Daarnaast adviseert het CUOS het College van Bestuur over het aantal maanden bestuursbeurs dat de bestuurders van verschillende studentenorganisaties moeten krijgen.

Hoe kom ik in contact met het CUOS?

Heeft u een specifieke vraag over een van de CUOS-portefeuilles, dan kunt u het bestuurslid benaderen dat deze portefeuille houdt. Als het iets meer algemeen is of u bent er nog niet helemaal zeker over wie u moet benaderen, kunt u een e-mail sturen naar het algemene e-mailadres: cuos@rug.nl of u kunt telefonisch een afspraak maken met het CUOS (050-3634657). Houd er rekening mee dat het CUOS een parttime bestuur is en dus niet altijd op kantoor is. Een e-mail sturen is daarom de veiligste manier om ons te bereiken.

Ook een CUOS bestuursjaar doen?

Als je wilt solliciteren dan kan je een mail sturen naar cuos@rug.nl voor het ontvangen van een informatiepakket. Schrijf in je mail je naam en emailadres en het informatiepakket zal je worden toegezonden. Hierin vind je informatie over de sollicitatieprocedure en het CUOS.

Kan ik het CUOS ook in het Engels benaderen?

Dat kan zeker!

Het Profileringsfonds & Bestuursbeurzen

Wat is een bestuursbeurs?

Een bestuursbeurs is een geldbedrag bedoeld als compensatie voor de te verwachten studievertraging die iemand door bestuurswerkzaamheden oploopt. Een bestuursbeurs wordt in het algemeen uitgedrukt in maanden. Het bedrag dat je per bestuursmaand krijgt is €444.20. Wanneer een bestuurder recht heeft op bestuursbeurs, ontvangt hij minimaal één bestuursbeursmaand of maximaal zes bestuursbeursmaanden per jaar.

Wie krijgen er een bestuursbeurs?

Bestuursbeurzen worden toegekend aan organisaties die voldoen aan de voorwaarden gesteld in de Regeling Profileringsfonds. Om als organisatie in aanmerking te komen voor een bestuursbeurs moet een aanvraag worden gedaan voor opname in deze Gezamelijke Regeling. Afhankelijk van de omvang en activiteiten van de organisatie krijgt de organisatie een aantal maanden bestuursbeurs toegewezen. Deze maanden mag de organisatie zelf verdelen onder mensen in een bestuur of commissie (met een maximum van 6 maanden per persoon). Deze mensen moeten daarna wél zelf de bestuursbeurs waar ze recht op hebben aanvragen bij de universiteit.

Wanneer wordt mijn organisatie herijkt?

Ieder jaar wordt één van de drie categoriën organisaties voor drie jaren herijkt.
De drie categoriën zijn op volgorde:

- Gezelligheids- en sportverenigingen
- Studieverenigingen
- Overige en culturele organisaties.

Gedurende de volgende jaren worden de volgende categorieën herijkt:

Academisch jaar
Categorie die opnieuw herijkt wordt
2022-2023
Studieverenigingen
2023-2024
Overige en culturele organisaties
2024-2025
Gezelligheids- en sportverenigingen
2025-2026
Studieverenigingen
Waar moeten aanvraagformulieren ingeleverd worden?

Lever alle documenten aan bij cuos.aanvraag@rug.nl, volg hierbij de bestandsnamen zoals beschreven in de how-to van wat er wordt aangevraagd, te vinden op de pagina van de individuele subsidies.

Wat gebeurt er als ik niet alle stukken op tijd af heb?

Mocht je onverhoop wegens (externe) omstandigheden de deadline niet halen voor een of enkele verplichte stukken, neem dan zo spoedig mogelijk - maar wel voor de deadline - contact op met cuos.secretaris@rug.nl

Kan ik bezwaar maken tegen een besluit van het CUOS?

Ja, dat kan. In de brief van het CUOS waar het besluit in staat vermeld, staat aangegeven hoe er bij het College van Bestuur bezwaar gemaakt kan worden tegen het besluit.

Ik zit in het bestuur van een organisatie, heb ik recht op een bestuursbeurs?

In de Regeling Porfileringsfonds kan je vinden of je organisatie is opgenomen. Zo ja, dan staat het aantal maanden bestuursbeurs waar de organisatie recht op heeft daar vermeld. Dit aantal maanden mag de organisatie zelf verdelen over haar bestuursleden en commissieleden. Het maximum aantal maanden per persoon is echter zes.

Is de organisatie niet opgenomen in de Regeling Profileringsfonds dan kan de organisatie eenmaal per jaar bij het CUOS een aanvraag tot opname in de Regeling Profileringsfonds. De deadline voor deze aanvragen is 15 november 's middags.

Ik zit in een bestuur en heb recht op een bestuursbeurs, waar vraag ik die aan?

Op www.rug.nl/studievertraging vind je daarvoor alle informatie. Voor verdere vragen neem contact op met het Universitaire Fondsencommissie (UFC) onder ufc@rug.nl.

Mijn beursmaanden zijn nog niet uitbetaald. Met wie kan ik contact opnemen?

Het CUOS gaat niet over de uitbetaling van (individuele) bestuursbeurzen. Voor vragen met betrekking tot uitbetaling van beursmaanden kan contact worden opgenomen met de Universitaire Fondsen Commissie via ufc@rug.nl .

Activiteitensubsidie & Huisvesting, Campagnesubsidie, IIS, OIS en WBTR-subsidie

Hoe weet ik of mijn organisatie in aanmerking komt voor subsidie van het CUOS?

Een goed begin is het lezen van de verschillende regelingen op de CUOS website. Daarin staan de verschillende subsidies die het CUOS verstrekt uitgelegd en lees je ook wie er voor de verschillende vormen van subsidie in aanmerking komt. Als je denkt voor een subsidie in aanmerking te komen, kan je met behulp van de verschillende aanvraagformulieren die ook op de website te vinden zijn een subsidie aanvragen. Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met het CUOS als je vragen hebt.

Wanneer moet een subsidie aanvraag worden ingeleverd?

Dit verschilt per subsidie en meer informatie staat op de aanvraagformulieren zelf en in het reglement.

Profileringsfonds: 15 november, 12:00 s'middags

Activiteitensubsidie & Huisvesting: 31 januari, 23:59

Internationaliserings- en Inclusiesubsidie: 31 maart, 23:59

WBTR-subsidie: 30 april, 23:59

Oprichtingssubsidie: het hele jaar door

Waar moeten aanvraagformulieren ingeleverd worden?

Lever alle documenten aan bij cuos.aanvraag@rug.nl, volg hierbij de bestandsnamen zoals beschreven in de how-to van wat er wordt aangevraagd, te vinden op de pagina van de individuele subsidies.

Wat gebeurt er als ik niet alle stukken op tijd af heb?

Mocht je onverhoop wegens (externe) omstandigheden de deadline niet halen voor een of enkele verplichte stukken, neem dan zo spoedig mogelijk - maar wel voor de deadline - contact op met cuos.secretaris@rug.nl

Wat gebeurt er als ik een subsidieaanvraag niet op tijd inlever?

In dat geval wordt je aanvraag niet in behandeling genomen en krijg je geen subsidie.

Wanneer wordt mijn aanvraag binnen het CUOS besproken en kan ik hierbij zijn?

De besluitvormende vergaderingen van het CUOS zijn openbaar. De plaats en tijd van de besluitvormende vergadering wordt tijdig gedeeld op de pagina "Handig om te weten". Als je precies wilt weten wanneer je aanvraag door het CUOS wordt behandeld, kun je het best even contact opnemen.

Kan ik bezwaar maken tegen een besluit van het CUOS?

Ja, dat kan. In de brief van het CUOS waar het besluit in staat vermeld, staat aangegeven hoe er bij het College van Bestuur bezwaar gemaakt kan worden tegen het besluit.

Wij hebben onze statuten nog niet gewijzigd - kunnen wij nog steeds de WBTR-subsidie aanvragen?

Om de WBTR-subsidie aan te vragen hoeft u NIET al de Statuten gewijzigd hebben. Het is voldoende als u een offerte van een notaris opstuurt.

Laatst gewijzigd:21 juni 2023 11:51
View this page in: English