Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Lequime ontvangt Beijerinck Premie

26 januari 2021

Dr. Sebastian Lequime van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES) ontvangt de Beijerinck Premie van de KNAW ter waarde van EUR 25.000 voor zijn onderzoek naar virusevolutie. Hij krijgt de premie uitgereikt op het Dutch Annual Virology Symposium op 5 maart 2021. De premie wordt jaarlijks uitgereikt aan een postdoc-onderzoeker die aan een Nederlandse wetenschappelijke instelling excellent virus-georiënteerd onderzoek verricht.

In het erfelijk materiaal van virussen zoekt Lequime naar aanwijzingen die vertellen waar ze vandaan komen en hoe ze zich verspreiden. Hij richt zich speciaal op virussen die worden overgebracht door insecten en spinnen, en op virussen die bacteriën infecteren. Lequime doet daarnaast ook veel aan outreach. Zo werkt hij mee aan YouTube-kanaal Vir(Ev)o, dat de basisbegrippen van virusevolutie en moleculaire epidemiologie uitlegt.

Laatst gewijzigd:26 januari 2021 14:30