Over ons Faculty of Science and Engineering

ERC Starting Grant voor Tessa Quax

10 januari 2022

Tessa Quax van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) heeft een ERC Starting Grant ter waarde van EUR 1,5 miljoen ontvangen van de European Research Council. De subsidie is voor haar onderzoeksproject ‘Archaeal Virology: unravelling the mechanisms of interviral warfare (ARCVIR)’. Met de Starting Grant kan Quax haar eigen onderzoeksteam opzetten om vijf jaar lang onderzoek te doen naar archaea en hoe virussen met elkaar concurreren om cellen binnen te komen.

Tessa Quax

Archaea zijn veelvoorkomende micro-organismen die in zeer diverse omgevingen leven: van extreme milieus zoals hete bronnen op de oceaanbodem tot in de menselijke darm. Archaea in de oceanen hebben een grote impact op biogeochemische cycli en het klimaat, terwijl archaea in de darm het menselijke microbioom (micro-organismen in en op ons lichaam) en de gezondheid beïnvloeden. Archaea kunnen worden geïnfecteerd door virussen. Virussen zijn de belangrijkste natuurlijke vijanden van archaea en beïnvloeden daarmee de samenstelling van populaties van archaea in de natuur. Met het onderzoek brengt Quax de mechanismen in kaart waarmee virussen de strijd met elkaar aangaan om toegang tot cellen te krijgen. Doel is ook om beter te begrijpen wanneer en hoe virussen elkaars infectie remmen en concurrenten buitensluiten.

Quax wil het proces bestuderen met behulp van virussen die uit extreme milieus zijn geïsoleerd (zoals zoute meren en hete bronnen). Daarbij maakt zij gebruik van nieuwe technieken die aangepast zijn aan deze modellen, zodat ze de biologie van virussen van archaea tot in niet eerder vertoond detail in kaart kan brengen. De verwachte resultaten van dit project zullen grote impact hebben op het veld van de microbiële virologie en de toepassing van deze kennis kan leiden tot innovaties op het gebied van gezondheid, klimaatverandering en biotechnologie.

ERC grants

Starting Grants worden toegekend aan beginnende onderzoekers met twee tot zeven jaar ervaring sinds het behalen van de PhD en een veelbelovend wetenschappelijk trackrecord. De financiering wordt verstrekt voor maximaal vijf jaar en helpt individuele wetenschappers om hun eigen onderzoeksteams op te bouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

De European Research Council biedt vier type grants aan: Starting, Consolidator, Advanced en Synergy Grants.

Laatst gewijzigd:10 januari 2022 12:16