Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Onderzoeksprojecten

Lessen uit Italië voor de strijd tegen georganiseerde, ondermijnende criminaliteit in Nederland

-

Mr. dr. Laura Peters doet onderzoek naar de Italiaanse strafrechtelijke aanpak van maffiacriminaliteit.

In Nederland zien we steeds meer georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Denk aan de omvangrijke cocaïnehandel, de forse uithalersproblematiek in de haven van Rotterdam en alles wat daarmee samenhangt. De vraag is hoe we daar op een effectieve, maar wel rechtsstatelijke manier mee moeten omgaan. Op dit moment is ons strafrecht op onderdelen onvoldoende effectief om dit verschijnsel goed aan te pakken. Italië, een land dat net als Nederland gebonden is aan het EVRM, heeft veel langer en veel meer ervaring met de bestrijding van ernstige georganiseerde en ondermijnende maffiacriminaliteit. Wat zijn die ervaringen en wat kunnen wij daarvan leren?

Het onderzoek van Laura richt zich op het beantwoorden van die vragen. Ze bestudeert de Italiaanse wetgeving en rechtspraak, spreekt met Italiaanse experts en maakt vervolgens de juridische vertaalslag naar het Nederlandse rechtssysteem.

Laura Peters is universitair hoofddocent aan de vakgroep Strafrecht en Criminologie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast adviseert ze diverse partijen op het gebied van strafrechtsvergelijking.

In deze video vertelt Laura meer over haar onderzoek en de uitkomsten ervan.

Laatst gewijzigd:23 januari 2024 10:31