Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Onderzoeksprojecten

De raakvlakken tussen Health and Technology Law

banner Brigit Toebes en Jeanne Mifsud Bonnici

Prof. dr. Brigit Toebes (gezondheidsrecht) en prof. dr. Jeanne Mifsud Bonnici (technologierecht) doen onderzoek binnen verschillende rechtsgebieden. Op dit moment staan we echter voor verschillende uitdagingen op het gebied van wereldwijde gezondheid waarbij expertise vanuit zowel het gezondheidsrecht als het technologierecht nodig is om tot een oplossing te komen.

Een van de vragen waar Brigit en Jeanne zich mee bezighouden, is hoe het gezondheids- en technologierecht voor een betere coëxistentie tussen gezondheidstechnologieontwikkelingen en patiëntenrechten kunnen zorgen. Ze combineren hun krachten overigens niet alleen op het gebied van onderzoek, maar ook binnen het onderwijs. Ze hebben de LLM-track Health and Technology Law ontwikkeld, waarmee ze studenten een diepgaande training in beide rechtsgebieden aanbieden.

Brigit Toebes is hoogleraar gezondheidsrecht bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is zij onder andere Wetenschappelijk Directeur van de Aletta Jacbos School of Public Health en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Gezondheidsrecht. Jeanne Mifsud Bonnici is hoogleraar technologierecht en mensenrechten bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze is tevens lid van de Commissie Ethische Toetsing Onderzoek Rechtsgeleerdheid (CETOR).

In de video hieronder vertellen Brigit en Jeanne meer over hun onderzoek.

Laatst gewijzigd:14 december 2023 17:18