Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Recht & Samenleving Onderzoeksprojecten

Hoe moeten we digitale gatekeeping reguleren?

banner Justin Lindeboom

Dr. Justin Lindeboom doet onderzoek naar de regulering van gatekeeping. De afgelopen twee decennia zijn Big Tech bedrijven uitgegroeid van kleine startups naar de poortwachters van het internet. Wetgevers, regelgevers en mededingingsautoriteiten hebben moeite met het vinden van de beste manier om met die digitale poortwachters om te gaan.

Het onderzoek van Justin richt zich op het begrijpen van de geschiedenis achter gatekeeping, met als doel om betere wet- en regelgevende keuzes te maken. Om macht en efficiëntie in evenwicht te houden, is het namelijk belangrijk om waardeoordelen te vellen. Hoewel het uiteindelijk aan ons is om te bepalen of/hoe we de Big Tech bedrijven willen reguleren, kunnen we bij die beslissingen veel leren van de geschiedenis achter gatekeeping.

Justin Lindeboom is universitair docent Europees Recht bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Ook is hij voorzitter van de opleidingscommissie voor Engelstalige LLM-opleidingen en redacteur voor het European Papers Forum.

In de video hieronder vertelt Justin meer over zijn onderzoek.

Laatst gewijzigd:07 augustus 2023 11:43